Strona główna Aktualności
Uczelnie

Białystok/ Ruszyły zajęcia w Centrum Symulacji Medycznych UMB

02.10.2017 Zdrowie, Uczelnie, Uczelnie i instytucje naukowe

Fot. Fotolia

Lepszemu kształceniu przyszłych lekarzy, dentystów i położnych służy Centrum Symulacji Medycznych, które zbudował Uniwersytet Medyczny w Białymstoku (UMB). W poniedziałek studenci rozpoczęli tam zajęcia.

Z symulatorów korzystają studenci starszych roczników kierunku lekarskiego, lekarsko-dentystycznego oraz pielęgniarstwa - od czwartego wzwyż - którzy rozpoczynają kształcenie praktyczne - poinformował PAP w poniedziałek prorektor ds. studenckich UMB prof. Adrian Chabowski.

 

W centrum znajduje się kilka rodzajów fantomów, tzw. niskiej i wysokiej wierności, czyli prostsze i bardziej skomplikowane - mówi prorektor. Tłumaczy, że na tych prostszych można się np. nauczyć takich umiejętności jak np. osłuchiwanie pacjenta, robienie zastrzyków, mierzenie ciśnienia, tętna, nauka wkłuwania.

 

Inne fantomy pomagają natomiast w nauce np. czynności ratujących życie, wymagających - jak podkreśla prorektor - "błyskawicznej reakcji" np. intubacji, defibrylacji, masażu serca. "Łącznie z tym, że nasz +pacjent" będzie się krztusił, kaszlał, siniał, wystąpi mu pot na czole, więc to są sytuacje jak najbardziej rzeczywiste" - opowiada Chabowski. Podkreślił, że jednocześnie są podpięte monitory EKG i można sprawdzić czy student prawidłowo zadziałał i czy pacjent poczuł się lepiej.

 

Zaawansowane symulatory służą też diagnozowaniu chorób. Symulator będzie mówił do studenta, a ten ma zebrać wywiad, postawić wstępną diagnozę, zaproponować leczenie. W przypadku ataku astmy można będzie usłyszeć świsty w drogach oddechowych, widać będzie, że fantom się dusi.

 

"Studenci mają to zobaczyć, usłyszeć i odpowiednio zareagować, a wtedy fantom zmieni kolor, przestanie świszczeć i kaszleć. Powie, że lepiej się czuje, nie ma zawrotów głowy, nie ma mroczków przed oczami, czyli wszystkich objawów niedotlenienia" - dodaje Chabowski. W trakcie można zmieniać scenariusz medyczny, komplikować go, co będzie wymagało innego sposobu postępowania.

 

W przypadku stomatologii studenci będą pracować na prawdziwych ubytkach, a wykładowca może na bieżąco obserwować ich pracę, pokazać jak powinna wyglądać prawidłowa obróbka zęba. "To jest o tyle niesamowite, że nic złego nie możemy zrobić naszym +pacjentom+ i bardzo się z tego cieszymy" - podkreśla prorektor Chabowski.

 

Na razie centrum brakuje jeszcze symulatora karetki pogotowia, centrum jeszcze na niego czeka. Chodzi o to, by studenci nauczyli się, gdzie są karetce poszczególne przyrządy, by w prawdziwej akcji ratunkowej medycy sięgali po nie "odruchowo", bez straty czasu na zastanawianie się. "Bo czas ma znaczenie" - dodał prof. Adrian Chabowski.

 

Na symulatorach będzie się odbywać 5 proc. ćwiczeń klinicznych, pozostałe zajęcia odbywają się w szpitalu z udziałem prawdziwych pacjentów. "Nie ma możliwości rezygnacji z pacjenta klinicznego" - podkreśla prorektor.

 

Centrum będzie oficjalnie otwarte w listopadzie. Otwarciu będzie towarzyszyć konferencja poświęcona symulacjom medycznym.

 

Budowa centrum kosztowała 8 mln zł, wyposażenie 21 mln zł. Budowę wsparło Ministerstwo Zdrowia, wyposażenie i szkolenia kadry medycznej (część już się odbyła) to dotacja z UE z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. (PAP)

 

autor: Izabela Próchnicka

edytor: Ewelina Krajczyńska

 

kow/ ekr/

Tagi: medycyna , symulacje , umb
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Tajemnice grzybów - dla niewtajemniczonych Tajemnice grzybów - dla niewtajemniczonych

Czy wiedzieliście, że grzyby można spotkać nawet na pustyniach czy w oceanach? Albo wykorzystać jako... planistów ruchu? Każdy, kto czuje się gotów na wprowadzenie do swojego życia tych i innych ciekawostek okołogrzybowych, powinien sięgnąć po książkę "Tajemnicze życie grzybów".

Więcej

Myśl na dziś

Dobrze zrozumiana nauka chroni człowieka przed pychą, gdyż ukazuje mu jego granice.
Albert Schweitzer

Nasz blog

Tabletka Matuzalema Tabletka Matuzalema

Naukowcy coraz lepiej poznają biologiczne podstawy starzenia; udaje im się nawet wydłużyć życie niektórych organizmów. Według autorów tych dokonań może to zaowocować nowymi terapiami i zwiększeniem liczby przeżywanych w zdrowiu lat. Według innych badań już dziś wiele w tym względzie można zdziałać dietą.

Więcej

Tagi