Strona główna Aktualności
Technologie

38 projektów otrzyma 93 mln zł w konkursie GameInn dla twórców gier wideo

04.10.2017 Technologie, Technologia

Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podczas konferencji prasowej na której ogłoszono wyniki konkursu dla sektora gier wideo GameINN, 4 bm. w ramach inauguracji roku akademickiego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Fot. PAP/Jacek Bednarczyk 04.10.2017

W sumie 93 mln zł trafi do autorów 38 projektów nagrodzonych w II edycji konkursu GameInn. Wyniki konkursu, organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), ogłoszono w środę na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Krakowska uczelnia rozpoczyna w środę 99. rok akademicki.

 

Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin zaznaczył podczas środowej konferencji prasowej, że sektor gier wideo ma ogromny wpływ na rozwój polskiej gospodarki i realizację planu Mateusza Morawieckiego.

 

„Wspieramy rozwój tych dziedzin, które mają największy potencjał, aby zwiększyć poziom innowacyjności polskiej gospodarki. Sektor gier wideo jest tego najlepszym przykładem, a Polska w najbliższych latach ma szansę stać się jednym z głównych graczy na globalnym rynku. Chcemy wykorzystać potencjał dynamicznie rozwijających się firm i znakomitych programistów. Ich projekty już dziś pokazują jak efektywna może być współpraca nauki i biznesu. To potencjalne koło zamachowe wielu obszarów innowacyjnej gospodarki” – mówił wicepremier.

 

Jak poinformowała wicedyrektor NCBR Izabela Żmudka, druga edycja konkursu, podobnie jak pierwsza, cieszyła się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców, którzy złożyli aż 90 wniosków na łączną kwotę dofinansowania przekraczającą 230 mln zł.

 

„Sukcesem tej edycji jest fakt, że 35 na 38 wniosków, które przeszły, to wnioski z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, czyli z sektora, do którego celowaliśmy. Innowacje nie powstają tylko w dużych firmach, ale często w małych, tworzonych przez młodych ludzi” – powiedziała wicedyrektor NCBR.

 

Z kolei dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski zaznaczył, że nagrodzone projekty dają szansę na dalszy rozwój sektora gier wideo oraz na znaczące postępy w innych branżach wykorzystujących wywodzące się z niego technologie. "Różnorodność projektów daje szansę na ich szerokie zastosowanie – w celach społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych. Liczymy nie tylko na sukces tych przedsięwzięć i stojących za nimi zespołów badawczych, ale również na to, że będą inspiracją dla pozostałych firm z branży do stawiania na projekty badawczo-rozwojowe” – powiedział.

 

Jak oceniają eksperci, krajowy sektor gier wideo rozwija się dynamicznie. Rosnące obroty producentów i sukcesy rodzimych produkcji sprawiły, że branża gamingowa stopniowo staje się wizytówką polskiej gospodarki. Duży potencjał polskich firm i programistów daje nadzieję na globalny sukces, jednak silna konkurencja na rynkach światowych oznacza konieczność wsparcia ze strony państwa.

 

Projekt GameINN realizowany jest przez NCBR – agencję wykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie do 2023 r. Zgodnie ze strategią Jarosława Gowina program opiera się na połączeniu komercjalizacji prac badawczych i partnerstwa z biznesem.

 

Organizatorzy z NCBR zwracają uwagę, że choć adresatem konkursu jest sektor gier wideo, o granty mogą ubiegać się również projekty niezwiązane bezpośrednio z grami, lecz wykorzystujące stosowane w nich technologie. Przykładem mogą być nagrodzone w II konkursie projekty, np. uniwersalna platforma sprzętowa wspierająca gry dla niewidomych i słabowidzących ze szczególnym uwzględnieniem gier wieloosobowych i integrujących, wielokierunkowa bieżnia z systemem kontroli ruchu czy też gra edukacyjna w rzeczywistości wirtualnej dla uczniów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących.

 

W ramach programu sektorowego GameINN planowane jest przeprowadzenie jeszcze dwóch konkursów. Ogłoszenie kolejnego przewidywane jest na drugi kwartał 2018 r.

 

Jak poinformowało NCBR, w Polsce istnieje ponad 240 firm zajmujących się produkcją gier. Ich liczba stale rośnie. To branża, która odnotowuje systematyczny wzrost zatrudnienia i obrotów. Wartość polskiego rynku gier w 2015 r. szacowano na ponad 1,65 mld zł. Gry polskiej produkcji zdobywają międzynarodowe wyróżnienia.

 

Program sektorowy GameINN został uruchomiony w 2016 r. na wniosek Porozumienia Polskie Gry. W pierwszym konkursie, który został rozstrzygnięty w grudniu 2016 r., NCBR dofinansowało 38 projektów na kwotę prawie 116 mln zł.(PAP)

 

autor: Beata Kołodziej

 

edytor: Agnieszka Tkacz

 

bko/ agt/

Tagi: mnisw , ncbr
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Tajemnice grzybów - dla niewtajemniczonych Tajemnice grzybów - dla niewtajemniczonych

Czy wiedzieliście, że grzyby można spotkać nawet na pustyniach czy w oceanach? Albo wykorzystać jako... planistów ruchu? Każdy, kto czuje się gotów na wprowadzenie do swojego życia tych i innych ciekawostek okołogrzybowych, powinien sięgnąć po książkę "Tajemnicze życie grzybów".

Więcej

Myśl na dziś

Dobrze zrozumiana nauka chroni człowieka przed pychą, gdyż ukazuje mu jego granice.
Albert Schweitzer

Nasz blog

Tabletka Matuzalema Tabletka Matuzalema

Naukowcy coraz lepiej poznają biologiczne podstawy starzenia; udaje im się nawet wydłużyć życie niektórych organizmów. Według autorów tych dokonań może to zaowocować nowymi terapiami i zwiększeniem liczby przeżywanych w zdrowiu lat. Według innych badań już dziś wiele w tym względzie można zdziałać dietą.

Więcej

Tagi