Strona główna Aktualności
Technologie

Gowin: pieniądze przeznaczone na konkurs GameINN to dobra inwestycja

05.10.2017 Technologie, Innowacje, Filmy, Technologia

Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. Fot. PAP/Jacek 04.10.2017

Pieniądze przeznaczone na konkurs GameINN, dla twórców sektora gier wideo, to bardzo dobra inwestycja – powiedział PAP wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. Dodał, że liczy na podwojenie udziału polskiego sektora gier wideo na światowym rynku dzięki konkursom NCBR.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR, agencja wykonawcza Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) rozstrzygnęło drugą edycje konkursu GameINN. Spośród 90 nadesłanych wniosków (łączna wartość tych projektów wyniosłaby 230 mln zł) wybrano 38 projektów – otrzymają one dofinansowanie na łączną kwotę 93 mln zł.

 

"Pieniądze przeznaczone na konkurs GameINN, dla twórców sektora gier wideo, to bardzo dobra inwestycja, dlatego że przenoszą się na rozwój polskiej gospodarki. Udział polskiego sektora gamingowego w tym dynamicznie rozwijającym się rynku gospodarczym świata rośnie. Mam nadzieję, że dzięki konkursom NCBR, zostanie podwojony (udział polskiego sektora-PAP)" – powiedział wicepremier.

 

Jak wskazał, gry wideo przynoszą też korzyści edukacyjne i społeczne, np. służąc osobom z niepełnosprawnościami. "Jestem przekonany, że pieniądze przekazane beneficjentom konkursu przez NCBR będą służyły rozwojowi polskiej gospodarki, ale będą też realnie pomagały potrzebującym" – podkreślił minister.

 

Na rolę konkursu GameINN wskazują jego beneficjenci. "Bez projektu GameINN nie bylibyśmy w stanie zrealizować naszego pomysłu, który jest bardzo innowacyjny, a co za tym idzie – obarczony dużym ryzykiem, którego inwestorzy nie chcieliby się podjąć" – powiedział Piotr Witek z zespołu Utilitia, który opracowuje grę bazującą na ludzkiej echolokacji.

 

 

"Chcieliśmy stworzyć grę zarówno dla osób z dysfunkcjami wzroku, jak i dla widzących - bo, jak pokazują badania, widzący tak samo mogą korzystać z ludzkiej echolokacji, jak osoby niewidome" – mówił Witek. Podkreślił, że gra przygotowana przez jego zespół będzie miała nie tylko charakter rozrywkowy, ale i edukacyjny oraz rehabilitacyjny dla osób z niepełnosprawnościami.

 

"Jest to projekt, który wprowadza na rynek zupełnie nowy typ gier, bazujących na echolokacji. Gier audio jest mnóstwo, ale będzie to pierwsza gra, bazująca tylko i wyłącznie na dźwiękach odbitych, czyli typowej ludzkiej echolokacji, a nie na dźwiękach generowanych" - wyjaśnił beneficjent.

 

Konkurs GameINN ma za zadanie zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie do 2023 r. Zgodnie ze strategią Jarosława Gowina program opiera się na połączeniu komercjalizacji prac badawczych i partnerstwa z biznesem.

 

Wicedyrektor NCBR Izabela Żmudka oceniła, że sukcesem tej edycji konkursu jest ilość wniosków nadesłanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Z 38 nagrodzonych wniosków aż 35 pochodzi właśnie z sektora MŚP.

 

W ramach programu sektorowego GameINN planowane jest przeprowadzenie jeszcze dwóch konkursów. Ogłoszenie kolejnego przewidywane jest na drugi kwartał 2018 r.

 

Jak poinformowało NCBR, w Polsce istnieje ponad 240 firm zajmujących się produkcją gier. Ich liczba stale rośnie. To branża, która odnotowuje systematyczny wzrost zatrudnienia i obrotów. Wartość polskiego rynku gier w 2015 r. szacowano na ponad 1,65 mld zł. Gry polskiej produkcji zdobywają międzynarodowe wyróżnienia.

 

Program sektorowy GameINN został uruchomiony w 2016 r. na wniosek Porozumienia Polskie Gry. W pierwszym konkursie, który został rozstrzygnięty w grudniu 2016 r., NCBR dofinansowało 40 projektów na kwotę prawie 116 mln zł.

 

Autor: Beata Kołodziej

 

bko/ zan/ ksk/

Tagi: mnisw , ncbr , gameinn , gowin
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Tajemnice grzybów - dla niewtajemniczonych Tajemnice grzybów - dla niewtajemniczonych

Czy wiedzieliście, że grzyby można spotkać nawet na pustyniach czy w oceanach? Albo wykorzystać jako... planistów ruchu? Każdy, kto czuje się gotów na wprowadzenie do swojego życia tych i innych ciekawostek okołogrzybowych, powinien sięgnąć po książkę "Tajemnicze życie grzybów".

Więcej

Myśl na dziś

Dobrze zrozumiana nauka chroni człowieka przed pychą, gdyż ukazuje mu jego granice.
Albert Schweitzer

Nasz blog

Reglamentowane pradzieje. O nowej syntezie najstarszych dziejów naszego kraju Reglamentowane pradzieje. O nowej syntezie najstarszych dziejów naszego kraju

Nowe kompendium wiedzy o polskich pradziejach przygotowywano przez ponad 5 lat i wydano na nie 1,4 mln zł. Mimo, że publikację wydano również w wersji elektronicznej, dostęp do niego będą mieli nieliczni. Wielka szkoda.

Więcej

Tagi