28.03.2024
24.10.2017 aktualizacja 24.10.2017

Nadekspresja genu pomaga zregenerować serce po zawale

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zwiększenie ekspresji genu CCND2 stymuluje proliferację komórek budujących mięsień sercowy (kardiomiocytów) po zawale - wynika z badań opublikowanych w piśmie "Circulation Research".

Naukowcy z Uniwersytetu Alabamy w Birmingham wszczepili myszom, stanowiącym model zawału mięśnia sercowego, indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste z nadekspresją genu CCND2, z których powstały kardiomiocyty.

Po upływie czterech tygodni badacze zaobserwowali, że obszar zawału uległ wyraźnej regeneracji oraz nastąpiło zmniejszenie obszaru występowania martwej tkanki. Zmiany te były znacznie większe, niż w przypadku myszy, którym wszczepiono pluripotencjalne komórki macierzyste bez nadekspresji genu CCND2.

Dzięki nadekspresji genu CCND2 kardiomiocyty ulegały podziałom w większym stopniu niż u kontrolnej grupy gryzoni, poprawiając pracę serca. Jednocześnie na granicach ogniska zawałowego stwierdzono szybsze powstawanie nowych naczyń krwionośnych.

Naukowcy podkreślają, że wyniki te są ważnym krokiem naprzód w pracach nad stymulacją regeneracji mięśnia sercowego po zawale. (PAP)