20.04.2024
03.11.2017 aktualizacja 03.11.2017

Naukowcy odkryli dużą, pustą przestrzeń w piramidzie Cheopsa

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Mierzącą ponad 30 metrów pustą przestrzeń wewnątrz piramidy Cheopsa w Egipcie odkrył międzynarodowy zespół naukowców. Znaleziska dokonano dzięki pomiarowi promieniowania kosmicznego w postaci mionów, czyli cząstek elementarnych - donoszą naukowcy w "Nature".

Naukowcy są niemal pewni swoich ustaleń, gdyż zastosowali trzy niezależne od siebie metody pomiaru promieniowania kosmicznego w postaci mionów. W ten sposób uzyskane wyniki wskazują jednoznacznie na dużą, mierzącą ponad 30 metrów, pustą przestrzeń położoną wewnątrz piramidy Cheopsa.

Jej przekrój jest - zdaniem badaczy - porównywalny do rozmiarów tzw. wielkiej galerii, czyli osiągającego prawie 50 metrów korytarza, wiodącego w piramidzie Cheopsa do przypuszczalnej komory grobowej superfaraona. Galerię zbudowano z siedmiu warstw bloków kamiennych, z których każda kolejna wysuwa się ku wnętrzu korytarza o kilka centymetrów. Ze względu na sposób konstrukcji uznawana jest za cud architektury starożytnej. Nowo odkryta pusta przestrzeń znajduje się właśnie nad "wielką galerią", ale nie są na razie znane jej szczegóły konstrukcyjne.

"Te wyniki stanowią przełom w zrozumieniu piramidy Cheopsa i jej wewnętrznej struktury. W tym momencie nie posiadamy co prawda informacji na temat znaczenia tej pustej przestrzeni, jednak ustalenia pokazują, że nowoczesna fizyka cząstek elementarnych może rzucić nowe światło na światowe dziedzictwo archeologiczne" - przekonują autorzy badań.

Badanie polegało m.in. na umieszczeniu pod przypuszczalnymi pustymi przestrzeniami płyt pokrytych emulsją, która jest wrażliwa na promieniowanie w postaci mionów. Umiejscowiono je w tzw. komorze królowej. Z badań wynika, że centralna część pustki znajduje się w odległości ok. 40-50 m licząc od podłogi tej komory w kierunku "wielkiej galerii".

Miony trafiają na Ziemię nieustannie - pędzą z prędkością bliską prędkości światła. Potrafią się przedrzeć przez kilkusetmetrową powierzchnię skał, zanim ostatecznie zostają zatrzymane. Pomiar mionów (czyli technika muografii) stosowana jest szeroko na potrzeby wulkanologii, m.in. przez ekspertów z Uniwersytetu w Nagoya w Japonii, którzy zaangażowani są również w realizowane obecnie pomiary piramid.

To nie pierwszy sukces tego międzynarodowego zespołu badaczy z Heritage Innovation Preservation Institute (HIP), który koordynuje badania wspólnie z Wydziałem Inżynierii Uniwersytetu Kairskiego pod nadzorem Ministerstwa Starożytności Egiptu. W 2016 roku grupa doniosła o zidentyfikowaniu pustych przestrzeni w innych miejscach najsłynniejszej piramidy świata - za jej północną ścianą, na wysokości 105 m od poziomu gruntu i za blokami markującymi oryginalne wejście do piramidy.

Piramida Cheopsa została wzniesiona, jako miejsce ostatniego spoczynku drugiego władcy IV dynastii - Cheopsa (2589-2566 lat p.n.e.). Od setek lat imponuje potęgą - bok podstawy mierzy ok. 230 m. Jej pierwotna wysokość liczyła blisko 150 m. Precyzja wykonania oraz olbrzymie rozmiary konstrukcji spowodowały, że narosło wokół niej mnóstwo mitów i legend. (PAP)