Strona główna Aktualności
Świat

Szwedzcy naukowcy: wkrótce dostępne będzie lekarstwo na słuch

07.03.2008 Świat
Zdaniem naukowców z Instytutu Karolińskiego w Sztokholmie, w niedalekiej stosunkowo przyszłości opracowany zostanie lek chroniący przed osłabieniem słuchu.
Możliwość taką stwarza dokonane przez nich odkrycie, iż jeden z receptorów nazwany "betareceptorem" hormonu o nazwie estrogen ma wpływ na stan słuchu.

Estrogen będący głównie płciowym hormonem żeńskim występuje też, w mniejszej liczbie, w organizmach męskich. Tak więc oddziaływuje on na stan słuchu u obu płci, co potwierdzają eksperymenty z myszami. Osobniki pozbawione "betareceptorów" słyszały dużo gorzej niż posiadające je.

W czasie badań okazało się też, że dzięki stosowaniu różnych substancji chemicznych można aktywizować hormony bez tych receptorów i dzięki temu słuch doświadczalnych zwierząt poprawiał się.

Zdaniem kierującej badaniami prof. Barbary Canlon z Instytutu Karolinskiego, istnieje duże prawdopodobieństwo stworzenia medykamentu poprawiającego słuch.

"Posiadamy wszystko co jest potrzebne. Lekarstwo aktywizujące receptory estrogenu już dzisiaj istnieje i jest kliniczne sprawdzone. Jest jednak sprawdzone w zwierzęcym systemie słuchu. Dlatego musimy nadal prowadzić badania, głownie by stwierdzić czy środek ten będzie zapobiegał też osłabianiu się słuchu w miarę starzenia się człowieka" - powiedziała profesor.

PAP - Nauka w Polsce, Michał Haykowski

bsz

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo

Jeden z najgenialniejszych genetyków naszych czasów, Svante Pääbo, jest autorem większości najważniejszych odkryć dotyczących neandertalczyków, m.in. naszych genetycznych związków z tym gatunkiem. Książka ukazująca kulisy jego badań właśnie trafia do księgarń.

Obowiązek rozpoznasz po tym przede wszystkim, że nie pozostawia ci on prawa wyboru.
Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry

Wywiad z obcymi Wywiad z obcymi

Jedynymi kosmitami, jakich dotąd zna nauka, pozostają ciągle organizmy żyjące na Ziemi. Ale już teraz możemy obejrzeć film dokumentalny, opowiadający o wizycie obcej cywilizacji na naszej planecie. O wydarzeniu, które nigdy jeszcze nie miało miejsca.