Strona główna Aktualności
Świat

Szwedzcy naukowcy: wkrótce dostępne będzie lekarstwo na słuch

07.03.2008 Świat
Zdaniem naukowców z Instytutu Karolińskiego w Sztokholmie, w niedalekiej stosunkowo przyszłości opracowany zostanie lek chroniący przed osłabieniem słuchu.
Możliwość taką stwarza dokonane przez nich odkrycie, iż jeden z receptorów nazwany "betareceptorem" hormonu o nazwie estrogen ma wpływ na stan słuchu.

Estrogen będący głównie płciowym hormonem żeńskim występuje też, w mniejszej liczbie, w organizmach męskich. Tak więc oddziaływuje on na stan słuchu u obu płci, co potwierdzają eksperymenty z myszami. Osobniki pozbawione "betareceptorów" słyszały dużo gorzej niż posiadające je.

W czasie badań okazało się też, że dzięki stosowaniu różnych substancji chemicznych można aktywizować hormony bez tych receptorów i dzięki temu słuch doświadczalnych zwierząt poprawiał się.

Zdaniem kierującej badaniami prof. Barbary Canlon z Instytutu Karolinskiego, istnieje duże prawdopodobieństwo stworzenia medykamentu poprawiającego słuch.

"Posiadamy wszystko co jest potrzebne. Lekarstwo aktywizujące receptory estrogenu już dzisiaj istnieje i jest kliniczne sprawdzone. Jest jednak sprawdzone w zwierzęcym systemie słuchu. Dlatego musimy nadal prowadzić badania, głownie by stwierdzić czy środek ten będzie zapobiegał też osłabianiu się słuchu w miarę starzenia się człowieka" - powiedziała profesor.

PAP - Nauka w Polsce, Michał Haykowski

bsz

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

Miarą geniuszu jest charakter.
Ludwig Witgenstein

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.