Strona główna Aktualności
Świat

Szwedzcy naukowcy: wkrótce dostępne będzie lekarstwo na słuch

07.03.2008 Świat
Zdaniem naukowców z Instytutu Karolińskiego w Sztokholmie, w niedalekiej stosunkowo przyszłości opracowany zostanie lek chroniący przed osłabieniem słuchu.
Możliwość taką stwarza dokonane przez nich odkrycie, iż jeden z receptorów nazwany "betareceptorem" hormonu o nazwie estrogen ma wpływ na stan słuchu.

Estrogen będący głównie płciowym hormonem żeńskim występuje też, w mniejszej liczbie, w organizmach męskich. Tak więc oddziaływuje on na stan słuchu u obu płci, co potwierdzają eksperymenty z myszami. Osobniki pozbawione "betareceptorów" słyszały dużo gorzej niż posiadające je.

W czasie badań okazało się też, że dzięki stosowaniu różnych substancji chemicznych można aktywizować hormony bez tych receptorów i dzięki temu słuch doświadczalnych zwierząt poprawiał się.

Zdaniem kierującej badaniami prof. Barbary Canlon z Instytutu Karolinskiego, istnieje duże prawdopodobieństwo stworzenia medykamentu poprawiającego słuch.

"Posiadamy wszystko co jest potrzebne. Lekarstwo aktywizujące receptory estrogenu już dzisiaj istnieje i jest kliniczne sprawdzone. Jest jednak sprawdzone w zwierzęcym systemie słuchu. Dlatego musimy nadal prowadzić badania, głownie by stwierdzić czy środek ten będzie zapobiegał też osłabianiu się słuchu w miarę starzenia się człowieka" - powiedziała profesor.

PAP - Nauka w Polsce, Michał Haykowski

bsz

Skrawki z pradziejów Nowej Huty Skrawki z pradziejów Nowej Huty

Czym jest "archeologiczne UFO"? Dlaczego średniowieczne arabskie monety znajdowane w Polsce można określić mianem "euro"? Jak wyglądały domy pierwszych Słowian? - na te i wiele innych pytań odpowiada książka "Prastara Nowa Huta" autorstwa archeologa, dr. Jacka Górskiego.

Im mniej człowiek wie, tym łatwiej mu żyć. Wiedza daje mu wolność, ale unieszczęśliwia.
Erich Maria Remarque