Strona główna Aktualności
Świat

Prehistoryczne ozdoby z muszli odkryte w jaskini w Maroku

20.05.2008 Świat
Zespół naukowców odkrył w jaskini we wschodnim Maroku perforowane muszle, służące jako ozdoby członkom prehistorycznej społeczności sprzed 85000 lat - donosi serwis internetowy The Daily Star.
Zespół naukowców, pracujący pod kierunkiem Abdel-Jalila Bouzouggara z marokańskiego Instytutu Archeologii i Dziedzictwa Kulturalnego oraz Nicka Bartona z Uniwersytetu w Oxfordzie, dokonał odkrycia w jaskini położonej w pobliżu Taforalt, w odległości około 50 kilometrów od marokańskiego wybrzeża Morza Śródziemnego.

Naukowcy odnaleźli 20 muszli z wykonanymi w nich otworami, które najprawdopodobniej były używane jako ozdoby przez prehistoryczną społeczność zamieszkującą jaskinię.

Jak głosi komunikat ministerstwa kultury Maroka, odkryte przez naukowców muszle mogą być starsze niż wcześniejsze podobne znaleziska z Algierii, Południowej Afryki i Palestyny.

Według Abdel-Jalila Bouzouggara odkrycie świadczy o tym, że wytwarzanie i używanie ozdób było mocno zakorzenione w tradycji prehistorycznych mieszkańców dzisiejszego Maroka, które było - jego zdaniem - pierwotnym ośrodkiem artystycznej i symbolicznej twórczości.

Jaskinia w której dokonano odkrycia - nazywana "jaskinią gołębi" - ma 30 metrów głębokości i w najwyższym miejscu 10 metrów wysokości.

W ubiegłym roku ten sam zespół naukowców odnalazł w niej 14 muszli podobnych do ostatniego znaleziska. JOT

kap

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

W teorii naukowej nie znajdziemy żadnych praktycznych wskazówek, jak postępować w życiu.

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.