Strona główna Aktualności
Świat

Prehistoryczne ozdoby z muszli odkryte w jaskini w Maroku

20.05.2008 Świat
Zespół naukowców odkrył w jaskini we wschodnim Maroku perforowane muszle, służące jako ozdoby członkom prehistorycznej społeczności sprzed 85000 lat - donosi serwis internetowy The Daily Star.
Zespół naukowców, pracujący pod kierunkiem Abdel-Jalila Bouzouggara z marokańskiego Instytutu Archeologii i Dziedzictwa Kulturalnego oraz Nicka Bartona z Uniwersytetu w Oxfordzie, dokonał odkrycia w jaskini położonej w pobliżu Taforalt, w odległości około 50 kilometrów od marokańskiego wybrzeża Morza Śródziemnego.

Naukowcy odnaleźli 20 muszli z wykonanymi w nich otworami, które najprawdopodobniej były używane jako ozdoby przez prehistoryczną społeczność zamieszkującą jaskinię.

Jak głosi komunikat ministerstwa kultury Maroka, odkryte przez naukowców muszle mogą być starsze niż wcześniejsze podobne znaleziska z Algierii, Południowej Afryki i Palestyny.

Według Abdel-Jalila Bouzouggara odkrycie świadczy o tym, że wytwarzanie i używanie ozdób było mocno zakorzenione w tradycji prehistorycznych mieszkańców dzisiejszego Maroka, które było - jego zdaniem - pierwotnym ośrodkiem artystycznej i symbolicznej twórczości.

Jaskinia w której dokonano odkrycia - nazywana "jaskinią gołębi" - ma 30 metrów głębokości i w najwyższym miejscu 10 metrów wysokości.

W ubiegłym roku ten sam zespół naukowców odnalazł w niej 14 muszli podobnych do ostatniego znaleziska. JOT

kap

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Miłość i nienawiść czyli dwie małpy w każdym z nas Miłość i nienawiść czyli dwie małpy w każdym z nas

Skąd się bierze ludzka skłonność do przemocy, ale i życzliwości; dlaczego mężczyźni rywalizują, a potem podają sobie ręce? O tym, jak wiele w nas z szympansa i bonobo, pisze holenderski biolog Frans de Waal w nowej książce "Małpa w każdym z nas".

Ten nieznośny geniusz Ten nieznośny geniusz

Biografie genialnych naukowców mogą być pocieszeniem dla niejednej matki przerażonej szkolnymi kłopotami jej dziecka. Bertrand Russell - słynny matematyk, logik, filozof, eseista - jako pacholę miał problemy z algebrą, za co nawet wściekły nauczyciel rzucił w niego książką. Wspominał potem swoje dzieciństwo jako czas ogromnej samotności, kiedy nie mógł z nikim znaleźć wspólnego języka.