Strona główna Aktualności
Świat

Prehistoryczne ozdoby z muszli odkryte w jaskini w Maroku

20.05.2008 Świat
Zespół naukowców odkrył w jaskini we wschodnim Maroku perforowane muszle, służące jako ozdoby członkom prehistorycznej społeczności sprzed 85000 lat - donosi serwis internetowy The Daily Star.
Zespół naukowców, pracujący pod kierunkiem Abdel-Jalila Bouzouggara z marokańskiego Instytutu Archeologii i Dziedzictwa Kulturalnego oraz Nicka Bartona z Uniwersytetu w Oxfordzie, dokonał odkrycia w jaskini położonej w pobliżu Taforalt, w odległości około 50 kilometrów od marokańskiego wybrzeża Morza Śródziemnego.

Naukowcy odnaleźli 20 muszli z wykonanymi w nich otworami, które najprawdopodobniej były używane jako ozdoby przez prehistoryczną społeczność zamieszkującą jaskinię.

Jak głosi komunikat ministerstwa kultury Maroka, odkryte przez naukowców muszle mogą być starsze niż wcześniejsze podobne znaleziska z Algierii, Południowej Afryki i Palestyny.

Według Abdel-Jalila Bouzouggara odkrycie świadczy o tym, że wytwarzanie i używanie ozdób było mocno zakorzenione w tradycji prehistorycznych mieszkańców dzisiejszego Maroka, które było - jego zdaniem - pierwotnym ośrodkiem artystycznej i symbolicznej twórczości.

Jaskinia w której dokonano odkrycia - nazywana "jaskinią gołębi" - ma 30 metrów głębokości i w najwyższym miejscu 10 metrów wysokości.

W ubiegłym roku ten sam zespół naukowców odnalazł w niej 14 muszli podobnych do ostatniego znaleziska. JOT

kap

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo

Jeden z najgenialniejszych genetyków naszych czasów, Svante Pääbo, jest autorem większości najważniejszych odkryć dotyczących neandertalczyków, m.in. naszych genetycznych związków z tym gatunkiem. Książka ukazująca kulisy jego badań właśnie trafia do księgarń.

Obowiązek rozpoznasz po tym przede wszystkim, że nie pozostawia ci on prawa wyboru.
Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry

Wywiad z obcymi Wywiad z obcymi

Jedynymi kosmitami, jakich dotąd zna nauka, pozostają ciągle organizmy żyjące na Ziemi. Ale już teraz możemy obejrzeć film dokumentalny, opowiadający o wizycie obcej cywilizacji na naszej planecie. O wydarzeniu, które nigdy jeszcze nie miało miejsca.