Strona główna Aktualności
Świat

Prehistoryczne ozdoby z muszli odkryte w jaskini w Maroku

20.05.2008 Świat
Zespół naukowców odkrył w jaskini we wschodnim Maroku perforowane muszle, służące jako ozdoby członkom prehistorycznej społeczności sprzed 85000 lat - donosi serwis internetowy The Daily Star.
Zespół naukowców, pracujący pod kierunkiem Abdel-Jalila Bouzouggara z marokańskiego Instytutu Archeologii i Dziedzictwa Kulturalnego oraz Nicka Bartona z Uniwersytetu w Oxfordzie, dokonał odkrycia w jaskini położonej w pobliżu Taforalt, w odległości około 50 kilometrów od marokańskiego wybrzeża Morza Śródziemnego.

Naukowcy odnaleźli 20 muszli z wykonanymi w nich otworami, które najprawdopodobniej były używane jako ozdoby przez prehistoryczną społeczność zamieszkującą jaskinię.

Jak głosi komunikat ministerstwa kultury Maroka, odkryte przez naukowców muszle mogą być starsze niż wcześniejsze podobne znaleziska z Algierii, Południowej Afryki i Palestyny.

Według Abdel-Jalila Bouzouggara odkrycie świadczy o tym, że wytwarzanie i używanie ozdób było mocno zakorzenione w tradycji prehistorycznych mieszkańców dzisiejszego Maroka, które było - jego zdaniem - pierwotnym ośrodkiem artystycznej i symbolicznej twórczości.

Jaskinia w której dokonano odkrycia - nazywana "jaskinią gołębi" - ma 30 metrów głębokości i w najwyższym miejscu 10 metrów wysokości.

W ubiegłym roku ten sam zespół naukowców odnalazł w niej 14 muszli podobnych do ostatniego znaleziska. JOT

kap

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Polski przewodnik dla zagranicznych miłośników ptaków Polski przewodnik dla zagranicznych miłośników ptaków

Gdzie w Polsce najlepiej obserwować ptaki i jakie gatunki można tu spotkać? Mówi o tym anglojęzyczny przewodnik po najciekawszych dla birdwatcherów miejscach w Polsce "Birding in Poland".

Największy wysiłek rozumu – to uznać, że istnieje nieskończona mnogość rzeczy, które go przerastają.
Blaise Pascal

Tam, gdzie archeologia spotyka się ze sztuką Tam, gdzie archeologia spotyka się ze sztuką

Pochówki odkrywane przez archeologów budzą od dziesiątek lat największe emocje – począwszy od odkrycia grobowca Tutanchamona. Techniczne, pełne szczegółów rysunki archeologów często nie oddają tego, w jaki sposób wyglądały okoliczności złożenia zmarłego w dniu jego pogrzebu. Na odsiecz naukowcom przychodzą… artyści.