19.04.2024
21.06.2019 aktualizacja 21.06.2019

Bakterie jelitowe kształtują dziecięcy temperament

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Skład oraz różnorodność mikrobiomu jelitowego w organizmie niemowląt wiąże się z określonymi cechami temperamentu – przekonują naukowcy na łamach czasopisma „Brain, Behavior, and Immunity”.

Badacze z Uniwersytetu w Turku (Finlandia) ustalili, że rodzaje bakterii zamieszkujących drogi pokarmowe 2,5-miesięcznych dzieci pozwalają przewidzieć ich cechy temperamentu w wieku sześciu miesięcy.

Na przykład większa różnorodność mikrobów wiąże się z mniejszym natężeniem negatywnej emocjonalności (tendencji do odczuwania negatywnych emocji typu lęk, gniew, irytacja, a nawet wrogość) i reaktywności lękowej (skłonności do reagowania pod wpływem lęku), które w późniejszym życiu zwiększają ryzyko zachorowania na depresję.

Tymczasem obecność bakterii z rodzaju Bifidobacterium, w tym niektórych bakterii kwasu mlekowego, koreluje z większym natężeniem pozytywnej emocjonalności (tendencji do odczuwania pozytywnych emocji typu szczęście lub zachwyt), co może wskazywać na rozwój osobowości ekstrawertycznej w przyszłości.

We wcześniejszych badaniach powiązano bakterie jelitowe z występowaniem różnych chorób, np. choroby Parkinsona, depresji czy zaburzeń ze spektrum autyzmu, ale to pierwsze badanie, które łączy mikrobiom z cechami temperamentu u tak małych dzieci.

„Chociaż odkryliśmy związek pomiędzy różnorodnością bakterii a cechami temperamentu, nie wiadomo, czy wczesna różnorodność wpływa na ryzyko chorób w późniejszym życiu. Nie wiadomo również, jakie mechanizmy leżą u podłoża tego związku. Dlatego niezbędne są dalsze badania, jak również dokładniejsza analiza metabolitów produkowanych przez te mikroby” – podsumowuje doktorantka Anna Aatsinki, współautorka badania (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889159119300777?via%3Dihub#!). (PAP)