29.03.2024
22.05.2020 aktualizacja 22.05.2020

Podkarpackie/ Na leśnej łące odkryto rzadką paproć

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Kilka dni temu na łąkach w okolicy wsi Wojkówka w lasach Nadleśnictwa Kołaczyce odkryto ponad 100 okazów rzadko występującej na Podkarpaciu paproci - nasięźrzału pospolitego.

"Na tym terenie, wchodzącym w skład obszaru Natura 2000 aktualnie trwają prace związane z aktywną ochroną gatunków ciepłolubnych" - powiedział w czwartek PAP rzecznik Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie Edward Marszałek.

Jak zauważył, dość trudny do wypatrzenia gatunek paproci zidentyfikował leśnik i botanik z Bieszczadzkiego Parku Narodowego Tadeusz Kwolek.

Rzecznik dodał, że "ponad 100 osobników tej paproci to liczebność, która zapewnia trwałość stanowiska, a nasięźrzał jest reliktem flory paleozoicznej". "W naszym kraju wciąż jest to gatunek uznawany za rzadki i narażony na wyginięcie. Dlatego działania na rzecz ochrony jego siedlisk mają ogromne znaczenie" - mówił.

Na wspomnianych łąkach leśnych w pobliżu Wojkówki prócz nasięźrzału rosną m.in. pięciornik wyprostowany, goryczuszka orzęsiona, chaber driakiewnik, wilczomlecz sosnka i storczyk podkolan biały.

W przypadku Nadleśnictwa Kołaczyce zabiegom ochronnym podlegają obecnie siedliska o powierzchni 2,14 ha. Są to murawy kserotermiczne oraz niżowe i górskie świeże łąki użytkowane ekstensywnie.

Nadleśnictwo Kołaczyce działania ochronne prowadzi w ramach ogólnopolskiego "Kompleksowego projektu ochrony gatunków i siedlisk przyrodniczych na terenach zarządzanych przez PGL Lasy Państwowe".

W krośnieńskiej RDLP uczestniczą w nim trzy nadleśnictwa: Dukla, Kołaczyce i Ustrzyki Dolne. Koordynatorem prac jest Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, a cały projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W skali kraju obejmuje działania na ponad 90 obszarach Natura 2000. Wspiera ponad 30 typów siedlisk przyrodniczych i ponad 30 chronionych gatunków. (PAP)