Nauka dla Społeczeństwa

23.04.2024
PL EN
22.08.2012 aktualizacja 22.08.2012

Liczby w przestrzeniach ludzkiego umysłu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ludzki mózg porządkuje liczby od lewej do prawej strony na tzw. umysłowej osi liczbowej. O jej istnieniu świadczy fakt, że na mniejsze liczby szybciej reagujemy lewą ręką, zaś na większe prawą. Takie zachowanie nazwano efektem SNARC, który w swojej pracy badawczej analizuje Katarzyna Patro z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Powiązanie liczb z przestrzenią jest istotne dla rozwoju podstawowych umiejętności arytmetycznych u dzieci, zaś odpowiednie treningi mogą wspomagać ich kształtowanie.

Katarzyna Patro bada podstawowe formy umysłowej osi liczbowej u dzieci przedszkolnych, które nie opanowały jeszcze ani cyfr, ani umiejętności liczenia. Podstawowe formy efektu SNARC u najmłodszych dzieci nie były do tej pory intensywnie eksplorowane przez naukowców, zatem jej projekt doktorski ma wypełnić tę lukę.

„Wyniki prowadzonych przeze mnie badań nie tylko pomogą lepiej zrozumieć mechanizmy nabywania kompetencji liczbowych i przestrzennych w pierwszych latach życia, ale także mogą stać się punktem wyjścia do opracowania efektywnych programów wspierania zdolności arytmetycznych dzieci” – wyraża nadzieję doktorantka.

Autorka projektu zatytułowanego „Biologiczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju kierunkowej reprezentacji liczby – analiza efektu SNARC na bazie niewerbalnych kompetencji numerycznych” znalazła się w gronie laureatów programu stypendialnego „Doktoraty dla Mazowsza”.

Stypendystka przygląda się czynnikom, które mogą brać udział w formowaniu się związków między liczebnością zbiorów a kierunkami w przestrzeni. Sprawdza, w jaki sposób można usprawnić ten proces. Katarzyna Patro planuje zaprojektowanie treningów przestrzennego organizowania obiektów i przetestowanie ich skuteczności w usprawnianiu procesu formowania się osi liczbowej.

„Doktoraty dla Mazowsza” to program stypendialno-szkoleniowy dla najlepszych uczestników studiów doktoranckich Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach istotnych dla rozwoju gospodarki regionu. Studiujący na kierunkach matematyczno-przyrodniczych oraz społeczno-ekonomicznych laureaci konkursu otrzymują przez rok stypendia w kwocie do 3000 zł miesięcznie.

Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji UW (COME UW) realizuje już drugą edycję projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania „Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Założeniem projektu jest zwiększenie transferu wiedzy do gospodarki oraz rozwinięcie powiązań sfery badawczo-rozwojowej pomiędzy Uniwersytetem Warszawskim a przedsiębiorcami w województwie mazowieckim.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej.

PAP – Nauka w Polsce

kol/ agt/bsz

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024