20.04.2024
10.01.2018 aktualizacja 10.01.2018

Nieznana tkanka u ptaków i dinozaurów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nowy rodzaj tkanki kostnej, którą nazwano pneumosteum, odkryli naukowcy u ptaków i dinozaurów. O wynikach badań piszą naukowcy na łamach „Biology Letters”.

Dinozaury nie wyginęły zupełnie, ponieważ część z nich przetrwała do dziś w formie ptaków. Swój sukces ewolucyjny ptaki częściowo zawdzięczają efektywnemu sposobowi oddychania. Dzięki tzw. workom powietrznym w płucach ich krew jest natleniana w większym stopniu, niż np. u ssaków. A ponieważ kości ptaków pozbawione są szpiku, worki powietrzne niekiedy zajmują przestrzenie wewnątrz kości.

Jak tłumaczy Markus Lambertz z Uniwersytetu w Bonn (Niemcy), taka budowa występowała również u dinozaurów. Wiązała się na przykład z dużymi rozmiarami ciała u czworonożnych zauropodów.

Nowy typ tkanki kostnej, znajdującej się wokół worków powietrznych, odkrył Filippo Bertozzo, który prowadził badania związane z pracą magisterską przygotowywaną na Uniwersytecie w Bonn.

"Kości, które wchodzą w kontakt z workami powietrznymi, odznaczają się wyjątkową budową. Złożone są z ciasno upakowanych włókien. Okazało się, że tak samo wygląda to u dzisiejszych ptaków oraz u dinozaurów" - opisuje Bertozzo.

Tkankę nazwano "pneumosteum". Termin pochodzi od greckiego "pneuma" - powietrze i "osteon" - kość.

Podobną tkankę zidentyfikowano w kręgach szyjnych zauropodów. Już wcześniej sugerowano, że mogły tam znajdować się worki powietrzne.

Więcej - na stronie: https://www.uni-bonn.de/news/001-2018 (PAP)