16.04.2024
13.07.2018 aktualizacja 13.07.2018

Polscy naukowcy płyną na Spitsbergen

Źródło: UAM Źródło: UAM

Doświadczenia z lodowatych jezior w Tatrach pomogą naukowcom badać glony na wybrzeżach Spitsergenu. Badania różnorodności bruzdnic w wodach Arktyki będzie prowadził 7-osobowy zespół, który właśnie wyruszył w rejs zorganizowany przez Nadnotecki Instytut UAM w Pile.

Pierwszą pilską wyprawę naukowo-badawczą na Spitsbergen zorganizował Nadnotecki Instytut Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Pile. Rejs UAM PIŁA NORD EXPEDITION - SPITSBERGEN 201 rozpoczął się 11 lipca. Naukowcy płyną polskim jachtem S/Y Hi Ocean One. Do 21 lipca będą prowadzili badania wzdłuż zachodniego wybrzeża Spitsbergenu. Ich celem są bruzdnice – glony bardzo istotne dla ekosystemów morskich. Są ważnymi producentami w łańcuchu pokarmowym. Zdarzające się zakwity bruzdnic stanowią istotny problem, powodując m.in. wymieranie ryb.

Badacze planują poznać różnorodność gatunkową bruzdnic występujących na trzech poziomach. Będą analizowali plankton słonowodny w toni wodnej, jak również glony bytujące na dnie, w tym formy przetrwalnikowe. Analizy obejmą także obszar graniczny pomiędzy wodą a lądem. Badacze przyjrzą się również słodkowodnym siedliskom lądowym Spitsbergenu.

Pierwsze mikroskopowe obserwacje pobranego materiału badawczego zostaną przeprowadzone w czasie rejsu, a całościowe analizy zostaną wykonane w pilskich laboratoriach UAM.

Bieżącą lokalizację oraz postępy ekspedycji można śledzić w serwisie i aplikacji www.marinetraffic.com – wpisując w wyszukiwarce Hi Ocean One oraz na Facebooku Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile.

Wyprawą kieruje dr Paweł M. Owsianny, zastępca dyrektora Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile, reprezentujący również stowarzyszenia nurków niepełnosprawnych Krok po Kroku HSA w Pile.

Zespół zdobywał doświadczenie badawcze w Tatrach, nurkując od 2013 roku w wysokogórskich jeziorach. Nurkując w ekstremalnych warunkach zimnowodnych tatrzańskich jezior, pilscy naukowcy odkryli nowe dla nauki gatunki i odmiany bruzdnic. Podobne nadzieje naukowe wiążą z wyprawą na Spitsbergen, o czym poinformował Przemysław Sanula z biura prasowego UAM.

W czasie wyprawy badacze odwiedzą Stację Polarną "Petuniabukta" Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – najbardziej wysuniętą na północ stację badawczą archipelagu Svalbard, położoną w północnej części rozległego Billefjordu. Naukowcy w trakcie rejsu mogą liczyć na spotkanie sztandarowych zwierząt Arktyki – między innymi niedźwiedzi polarnych, morsów, czy wielorybów.

Pilski Instytutu specjalizuje się w prowadzeniu studiów i badań z zakresu gospodarki wodnej i ochrony środowiska. Wyprawę wspiera Fundacja Nord, miasto Piła oraz stowarzyszenie nurków niepełnosprawnych Krok po Kroku HSA w Pile.