19.04.2024
09.08.2018 aktualizacja 09.08.2018

Kurkumina przyprawiona platyną skuteczniej zwalcza raka

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Dzięki połączeniu praktycznie nierozpuszczalnej w wodzie kurkuminy z platyną łatwiej przedostaje się ona do komórek nowotworowych i skuteczniej je niszczy – informuje pismo „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Kurkumina to żółtopomarańczowy barwnik zawarty w kurkumie (Curcuma longa), roślinie z rodziny imbirowatych. W Indiach i innych krajach Azji Południowo-Wschodniej kurkuma - sama lub w mieszance zwanej curry - jest często używana, jako przyprawa, szczególnie do kurczaków lub ryb. Wykorzystywana bywa także w farbiarstwie.

Kurkumina ma działanie przeciwutleniające, przeciwzapalne, zapobiega infekcjom, zabija zarazki obecne w surowym mięsie i chroni mózg przed chorobą Alzheimera. W krajach azjatyckich kurkuma jest stosowana do leczenia takich schorzeń jak reumatoidalne zapalenie stawów czy choroby wątroby.

Stosunkowo niedawno odkryto, że kurkumina potrafi również zabijać komórki nowotworowe. Niestety, nie jest rozpuszczalna w wodzie, co znacznie ogranicza jej zastosowanie lecznicze. Bardzo słabo wchłania się z przewodu pokarmowego, ma też trudności z wnikaniem do komórek, gdy poda się ją dożylnie. Aby temu zaradzić, naukowcy z University of Illinois wspólnie z kolegami z University of Utah opracowali wyrafinowany kompleks metalocykliczny kurkuminy zawierający platynę.

Dzięki takiemu połączeniu kurkumina nie tylko stała się lepiej rozpuszczalna, ale także zwalczała komórki różnych typów nowotworów (na przykład czerniaka i raka piersi) 100 razy skuteczniej niż sama kurkumina lub same związki platyny. Gdy połączenie leków działa znacznie skuteczniej niż wskazywałoby proste sumowanie mówimy o efekcie synergicznym - tak właśnie jest w tym przypadku.

PAP - Nauka w Polsce, Paweł Wernicki