Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
02.10.2018 aktualizacja 02.10.2018

Mali Odkrywcy na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Mały stomatolog, ratownik i inżynier, anatomia na start, czy medycyna a 3D – to tylko niektóre z zajęć przygotowanych dla dzieci przez Uniwersytet Medyczny w Łodzi w ramach projektów „Mali Odkrywcy” i „Akademia Młodego Odkrywcy”.

Projekt „Mali Odkrywcy” adresowany jest do dzieci w wieku 7-10 lat z terenu Łodzi oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych; także dzieci niepełnosprawnych. Przez dwa lata z programu skorzysta 240 małych studentów. W „Akademii Młodego Odkrywcy” uczestniczyć będą dzieci z siedmiu szkół podstawowych z Łodzi, a także z gmin: Rzgów i Brójce.

„Głównym celem obu projektów, które potrwają do czerwca 2020 r. jest stworzenie dzieciom z Łodzi oraz powiatu łódzkiego wschodniego możliwości zdobywania wiedzy, poszerzania horyzontów intelektualnych, rozwijania pasji, w tym chęci do nauki” - mówi Joanna Milczarek z UM w Łodzi.

Dzieci w każdym semestrze uczestniczyć będą w licznych zajęciach warsztatowych takich jak m.in. Mały Stomatolog, Anatomia na start, Mały Ratownik, W świecie receptur eko-chemia, Mały Inżynier, Medycyna a 3D, Mały Odkrywca i Enzymy, Mały Diagnosta oraz Psychologia emocji, jak pokonać złość.

I tak, podczas warsztatów stomatologicznych mali odkrywcy trafią do sali fantomowej aby mogli zobaczyć, na czym tak naprawdę polega praca stomatologa. Dzieci poznają budowę jamy ustnej, dowiedzą się jak prawidłowo dbać o jej higienę i jak funkcjonują podstawowe narzędzia pracy lekarza stomatologa.

Warsztat z ratownictwa zaplanowano w doskonale wyposażonym Centrum Symulacji Medycznych. Dzieci będą uczyć się udzielania pierwszej pomocy i zachowania w sytuacjach zagrażających zdrowiu bądź życiu. W czasie warsztatów „Medycyna a 3D” mali studenci zapoznają się z nowoczesnymi metodami leczenia i rehabilitacji. Dowiedzą się, w jaki sposób działa drukarka 3D i będą mieli okazję stworzyć od podstaw własny model wydrukowany za pomocą tej techniki.

Natomiast warsztaty pod hasłem „Psychologia emocji – jak pokonać złość” pozwolą im zapoznać się z emocjami własnymi i innych osób. Dzieci poznają też metody radzenia sobie z emocjami. Dla rodziców przygotowano zaś wykłady na ten temat oraz indywidualne konsultacje służące rozwojowi kompetencji wychowawczych i społecznych.

„Podczas zajęć rodzice nauczą się rozpoznawania emocji dziecka, szczególnie tych negatywnych, oraz budowania umiejętności ich kontrolowania a tym samym radzenia sobie ze złością swoją i dziecka” - dodała koordynatorka projektu.

W programie „Akademia Młodego Odkrywcy” dzieci będą pracowały w systemie modułowym. I moduł obejmie warsztaty Laparospoko, Młody ratownik, Inteligencja emocjonalna; II moduł to zajęcia: Jak szyć?, Chemia – to proste!, Anatomia na początek, a III moduł stanowią zajęcia w Planetarium, Centrum Nauki EC1, rozstrzygnięcie konkursu „Wejdź do świata nauki”.

„Realizując oba projekty chcielibyśmy zachęcić dzieci i młodzież do odkrywania i rozwijania swoich zainteresowań oraz pasji naukowych. Chcemy zachęcić ich do poszukiwania odpowiedzi na nurtujące pytania, a także do zapoznawania się z modelem nauki obowiązującym na wyższej uczelni medycznej” - podkreśliła Joanna Milczarek.

Obydwa projekty są współfinansowane ze środków unijnych w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Łączna suma dofinansowania to niemal 700 tys. zł.

PAP - Nauka w Polsce

szu/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024