19.04.2024
19.04.2016 aktualizacja 19.04.2016

Komisja Europejska planuje stworzenie chmury dla otwartej nauki

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Utworzenie nowej europejskiej chmury dla otwartej nauki planuje Komisja Europejska - zapowiedziano we wtorkowym komunikacie KE. Dzięki temu systemowi możliwy będzie m.in. dostęp badaczy z UE do danych uzyskanych w eksperymentach naukowych oraz powtórne wykorzystanie zebranych wyników - np. przez inne zespoły.

"Europa jest największym producentem danych naukowych na świecie, lecz niewystarczająca i rozdrobniona infrastruktura oznacza, iż duże zbiory danych nie są w pełni wykorzystane" - poinformowano w przesłanym PAP komunikacie KE. Dzięki systemowi, który planuje uruchomić KE, możliwe będzie przechowywanie, udostępnianie i wykorzystywanie danych tworzonych przez badaczy (Open Data). Inicjatywa ta sprawić ma, że UE stanie się światowym liderem w gospodarce opartej na danych.

KE przewiduje, że na danych gromadzonych w chmurze skorzysta 1,7 mln europejskich naukowców i 70 mln osób zajmujących się zawodowo nauką i technologią.

Początkowo inicjatywa będzie skierowana do społeczności naukowej w Europie i jej partnerów światowych, ale z czasem baza użytkowników zostanie rozszerzona na sektor publiczny i prywatny.

Europejski komisarz ds. badań, nauki i innowacji Carlos Moedas skomentował, że chmura dla otwartej nauki "zwiększy skuteczność i efektywność działań naukowych i umożliwi milionom naukowców dzielenie się wynikami badań naukowych i ich analizowanie w bezpiecznym środowisku ponad podziałami technologicznymi, dyscyplinarnymi i państwowymi. Odpowiadamy tym samym na apele społeczności naukowej o stworzenie infrastruktury dla otwartej nauki”.

Komisarz do spraw gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Guenther H. Oettinger powiedział z kolei, że naukowcom, przedsiębiorcom i służbom publicznym dzięki chmurze zostanie zapewniony "dostęp do systemów obliczeniowych światowej klasy i o dużej wydajności, szerokopasmowej łączności oraz najbardziej zaawansowanych usług w zakresie danych i oprogramowania".

Komisja inicjatywę dotyczącą przetwarzania w chmurze chce wprowadzać stopniowo. Od 2016 r. integrowane i konsolidowane będą platformy e-infrastruktury, a także grupowane będą działające już teraz chmury naukowe i zbiory danych. Na początku dane z tej europejskiej chmury mają być dostępne dla europejskich naukowców i ich współpracowników na świecie.

W 2017 r. KE chce otworzyć dostęp do wszelkich danych naukowych wytworzonych w ramach Horyzontu 2020. W 2018 r. KE chciałaby, żeby podjęto inicjatywę przewodnią, aby przyspieszyć rozwój technologii kwantowych stanowiących podstawę dla nowej generacji superkomputerów.

Z kolei do 2020 r. opracowane i wdrożone mają być europejskie wysokowydajne systemy służące do wykonywania obliczeń, przechowywania danych oraz infrastruktury sieciowej na szeroką skalę. W planach jest też pozyskanie dwóch prototypów superkomputerów następnej generacji. Ustanowione ma być też europejskie centrum dużych zbiorów danych i poprawiona ma być też sieć szkieletowa do celów badań i innowacji (GEANT).

Wartość publicznych i prywatnych inwestycji potrzebnych do realizacji europejskiej inicjatywy dotyczącej przetwarzania w chmurze szacuje się na 6,7 mld euro. Komisja ocenia, że na finansowanie inicjatywy przeznaczone zostanie w sumie 2 mld euro z programu Horyzont 2020. Zgodnie z szacunkami wartość niezbędnych dodatkowych inwestycji publicznych i prywatnych wynosi 4,7 mld euro w okresie 5 lat.

KE ma nadzieję, że otwarcie dostępu do wyników badań naukowych przyniesie korzyści sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw, a także sprzyjać będzie i innowacjom np. z zakresu medycyny i zdrowia publicznego. Niewykluczone, że otwarcie dostępu do danych doprowadzi do powstania nowych rodzajów badań i działalności.