19.04.2024
26.05.2019 aktualizacja 26.05.2019

Miód z drzewa poziomkowego może hamować rozwój raka jelita grubego

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Miód z pyłków chruściny jagodnej, zwanej także drzewem poziomkowym, hamuje rozprzestrzenianie się komórek raka jelita grubego - informują naukowcy z Hiszpanii i Włoch, których wnioski opublikowano w "Journal of Functional Foods".

Miód z drzewa poziomkowego (Arbutus unedo), występującego na Półwyspie Iberyjskim, charakteryzuje się ciemnym kolorem i silnym gorzkim smakiem. Naukowcy z Uniwersytetów w Vigo i Grenadzie (Hiszpania) oraz Politechniki Marche (Włochy) po raz pierwszy przeanalizowali wpływ tego śródziemnomorskiego produktu na zachowanie komórek raka jelita grubego.

Okazało się, że dodanie miodu do linii komórek raka jelita grubego wyhodowanych w laboratorium zatrzymało proliferację tych komórek.

Jak wyjaśniają autorzy, miód wpływa na regulację niektórych białek (takich jak cyklina D1 czy CDK2), hamuje migrację komórek, zmniejsza zdolność do tworzenia skupisk oraz wywołuje apoptozę, czyli zaprogramowaną śmierć komórek poprzez stymulację białek i enzymów (p53, kaspazy-3, c-PARP). Dodatkowo miód z drzewa poziomkowego blokuje działanie receptora naskórkowego czynnika wzrostu EGFR/HER2 i jego szlaków sygnalizacyjnych.

Działanie miodu na komórki nowotworowe przybierało na sile wraz z czasem ekspozycji. Następowało wówczas zatrzymanie aktywności niektórych enzymów oraz zmniejszenie oddychania komórkowego i glikolizy w nieprawidłowych komórkach.

Żaden z zaobserwowanych procesów nie miał miejsca w przypadku ekspozycji zdrowych komórek na działanie miodu.

"Te wyniki stanowią punkt wyjścia do ewaluacji biologicznych i przeciwnowotworowych właściwości miodu z pyłków chruściny jagodnej. Wskazaliśmy główne mechanizmy działania, jednak potencjałowi miodu należy przyjrzeć się podczas badań in vivo" - komentuje Maurizio Battino, autor analizy. (PAP)