Lekcje muzyki związane z lepszymi wynikami na egzaminach
Licealiści uczący się gry na instrumencie, grający w zespole lub w inny sposób podwyższający swoje kwalifikacje muzyczne, osiągają wyższe wyniki na egzaminach z języka i przedmiotów ścisłych – czytamy na łamach „Journal of Educational Psychology”.
Zdaniem badaczy z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej (Kanada) osoby pragnące poprawić swoje wyniki w szkole, zamiast uczęszczać na korepetycje z języka ojczystego, matematyki lub innych przedmiotów ścisłych, powinny raczej zainwestować w dodatkowe lekcje muzyki.
Na podstawie badania 112 tys. uczniów naukowcy wykazali, że osoby uczęszczające na specjalistyczne zajęcia muzyczne, obejmujące naukę gry na instrumencie, profesjonalny śpiew czy koncertowanie w zespole, zdobywają na egzaminach znacznie więcej punktów.
„Na ogół wyniki egzaminów sugerują, że dzieci, które przez wiele lat uczyły się gry na instrumencie, a teraz grają w szkolnych zespołach lub orkiestrze, posiadają umiejętności z angielskiego, matematyki i innych przedmiotów ścisłych na poziomie o rok wyższym niż ich rówieśnicy” – mówi dr Peter Gouzouasis, jeden z autorów projektu.
Badanie pokazuje, że w kontekście nauki szkolnej, bardziej opłaca się grać na instrumencie niż śpiewać. Młodzież angażująca się w muzykę instrumentalną osiąga na egzaminach lepsze rezultaty, niż ta wybierająca formy wokalne.
„Nauka gry na instrumencie i granie w zespole to bardzo wymagające zajęcia. Uczeń musi potrafić czytać nuty, rozwijać koordynację oko-ręka-umysł, poszerzać umiejętności precyzyjnego słuchania, rozwijać zdolności do muzykowania w grupie oraz regularnie ćwiczyć. Wszystkie te doświadczenia odgrywają rolę w podnoszeniu jego kompetencji poznawczych oraz poczucia własnej skuteczności” – komentuje dr Gouzouasis.
O badaniu można przeczytać pod adresem: https://www.apa.org/pubs/journals/releases/edu-edu0000376.pdf. (PAP)
ooo/ agt/
Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.