19.04.2024
06.08.2019 aktualizacja 07.08.2019

Opracowano przeciwciała, pomocne w leczeniu raka trzustki

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Uzupełnienie leczenia raka trzustki przeciwciałami, opracowanymi przez brytyjskich naukowców, spowolniło rozwój nowotworu u myszy i sześciokrotnie zwiększyło przeżywalność - informuje "Journal of Pathology".

Działanie przeciwciał skierowane jest na białko avb6, które obecne jest na powierzchni ponad 80 proc. komórek gruczołowego przewodowego raka trzustki - najczęściej występującego rodzaju tego nowotworu. Odgrywa ono istotną rolę w rozwoju i rozprzestrzenianiu się komórek nowotworowych.

Naukowcy z Queen Mary University of London poddali analizie próbki tkanek pobrane podczas sekcji zwłok pacjentów zarówno z guzem pierwotnym, jak z przerzutami.

"Wcześniej badaliśmy jedynie próbki guzów usuniętych chirurgicznie, które nie były w aż tak zaawansowanym stadium. Zbadanie próbek udostępnionych po sekcji zwłok potwierdziło, że białko avb6 odgrywa ważną rolę w procesie rozprzestrzeniania się nowotworu" - mówi autor prof. John Marshall, jeden z autorów publikacji (DOI: 10.1002/path.5320).

Komórki gruczołowego przewodowego raka trzustki zawierające białko avb6 wszczepiono myszom. Następnie zastosowano leczenie za pomocą przeciwciała o nazwie 264RAD oraz gemcytabiny (leku przeciwnowotworowego).

Połączenie tych dwóch preparatów spowodowało zmniejszenie liczby naczyń krwionośnych wewnątrz guza oraz liczby fibroblastów, komórek tworzących zręby narządów (a także guzów) i odgrywających kluczową rolę w procesie gojenia ran. Przeżywalność gryzoni zwiększyła się do 60 dni (w przypadku grupy kontrolnej było to 10 dni).

W obrębie guza nowotworowego produkcja naczyń krwionośnych i fibroblastów stymulowana jest przez białko TGFb, które w zdrowych tkankach aktywowane jest podczas gojenia ran.

Wyniki tej analizy sugerują, że białko avb6 odpowiada za ciągłe aktywowanie TGFb, co z kolei przyczynia się do tworzenia nowych naczyń krwionośnych i fibroblastów, a tym samym wspomaga rozwój nowotworu. Dlatego leczenie ukierunkowane na to właśnie biało może pomóc w leczeniu raka trzustki - piszą autorzy.(PAP)