Ministerstwo Edukacji i Nauki

20.10.2021
PL EN
10.05.2018 aktualizacja 10.05.2018

Ciekawość sprzyja szkolnym sukcesom

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dzieci cechujące się dużą ciekawością poznawczą lepiej radzą sobie w szkole – szybciej przyswajają podstawowe wiadomości z matematyki i opanowują umiejętność czytania – wynika z badania zamieszczonego w magazynie „Pediatric Research”.

Naukowcy z Uniwersytetu Michigan (USA) przez kilka lat śledzili losy tysięcy dzieci – od momentu narodzin do chwili ukończenia przedszkola. Na podstawie rozmów z rodzicami oraz prowadzonych testów oceniali funkcjonowanie małych badanych – ich zachowanie i umiejętności.

Wyniki badania potwierdziły, że dzieci charakteryzujące się dużą ciekawością poznawczą – czerpiące radość z odkrywania nowych rzeczy i poszukiwania odpowiedzi na nurtujące je pytania – miały większą szansę na osiąganie wysokich wyników w nauce. Dzieci te szybciej opanowywały podstawowe umiejętności matematyczne i lepiej radziły sobie z czytaniem.

Związek pomiędzy ciekawością a pierwszymi sukcesami w nauce był szczególnie widoczny wśród maluchów pochodzących z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym i wychowujących się w mało urozmaiconym środowisku.

"W przypadku takich dzieci dążenie do osiągania sukcesów szkolnych jest związane głównie z motywacją do nauki, a więc także ciekawością" – komentuje dr Prachi Shah, koordynatorka badania.

Badacze wykazali, że ciekawość poznawcza była w kontekście nabywania nowych umiejętności równie ważna, co wytężona kontrola (effortful control) – cecha polegająca na zdolności do utrzymywania uwagi i kontrolowania impulsów.

"Wyniki naszego badania sugerują, że nawet u dziecka cechującego się niskim natężeniem kontroli duża ciekawość może wiązać się z osiąganiem optymalnych sukcesów w nauce" – zaznacza Shah. – "Obecnie większość działań w klasie koncentruje się na wzmacnianiu wytężonej kontroli i zdolności dziecka do samoregulacji, ale rezultaty naszego badania sugerują, że dobrze byłoby rozważyć również interwencje nakierowane na wzmacnianie ciekawości".

O wynikach badania można przeczytać na stronie: https://www.nature.com/articles/s41390-018-0039-3 (PAP)

ooo/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2021