18.04.2024
26.07.2018 aktualizacja 27.07.2018

Szczecin/ W piątek obserwacje zaćmienia Księżyca na Wałach Chrobrego

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wspólne obserwacje całkowitego zaćmienia Księżyca przygotowuje szczeciński oddział Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii. Zjawisko będzie można zobaczyć w piątek m.in. przez największy amatorski teleskop w Polsce.

"Tegoroczne zaćmienie będzie najdłuższe w tym stuleciu, a Księżyc będzie wschodził już w fazie zaćmienia całkowitego. Chcemy zaprosić mieszkańców Szczecina do oglądania tego spektakularnego zjawiska z tarasu Wałów Chrobrego" – powiedział PAP Marcin Biskupski ze szczecińskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii. Jak podkreślił, dodatkowym efektem będzie barwa Księżyca.

"Nasz satelita podczas wschodu jest bardzo zaczerwieniony, z uwagi na wpływ atmosfery. W fazie zaćmienia całkowitego, ta czerwień będzie jeszcze bardziej intensywna" – wyjaśnił Biskupski. Dodał, że w piątek na nocnym niebie będzie można podziwiać także inne zjawiska.

"To będzie okazja do obserwacji Marsa, który będąc w tzw. opozycji, jest najbliżej Ziemi od 15 lat. Przy sprzyjających warunkach widoczne będą też Wenus, Jowisz, Saturn, jaśniejsze gromady gwiazd i mgławic" – zaznaczył Biskupski.

Jak zapewniają organizatorzy, uczestnicy będą mogli spojrzeć w niebo m.in. przez największy amatorski teleskop w Polsce – "Sowę", o średnicy 60 cm i wysokości 2 m.

Obserwacje rozpoczną się w piątek o godz. 21 na Wałach Chrobrego.

Zaćmienie Księżyca następuje, gdy naturalny satelita Ziemi znajduje się po przeciwnej stronie naszej planety niż Słońce, oraz wejdzie w cień Ziemi.

Tegoroczne zaćmienie potrwa niemal 1 godzinę i 45 minut. Następne takie równie długie zjawisko będzie można zaobserwować w 2123 r.

PAP - Nauka w Polsce, Elżbieta Bielecka