19.04.2024
13.09.2018 aktualizacja 13.09.2018

Poznań/ 12. Noc Naukowców na poznańskich uniwersytetach

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pokaz teleportacji, zagadki kryminalne, zabawy z robotami i warsztaty, na których można się dowiedzieć, dlaczego to naukowcy rządzą pieniędzmi i co może zrobić „spadająca waluta” – to niektóre z atrakcji, jakie czekają na uczestników tegorocznej Nocy Naukowców w Poznaniu.

W tym roku wydarzenie odbędzie się 28 września. Swoje laboratoria udostępnią zwiedzającym: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Politechnika Poznańska, Uniwersytet Przyrodniczy, Akademia Wychowania Fizycznego, Uniwersytet Ekonomiczny, Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowego, oraz – po raz pierwszy – Akademia Muzyczna im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu.

Jak podkreśliła w rozmowie z PAP Jolanta Szajbe z Politechniki Poznańskiej, Noc Naukowców nie tylko przełamuje stereotypy, ale także sprawia, że młodzi ludzie coraz częściej chcą być naukowcami.

„Idea Nocy Naukowców jest niezwykle wdzięczna, zwłaszcza, że dotyczy młodzieży, dzieci. Dzięki tej inicjatywie chcemy przełamać też trochę stereotypy i pokazać naukowców jako ludzi bardzo fajnych, posiadających ciekawe pasje i mających przede wszystkim ciekawą pracę. Po każdej edycji przeprowadzamy ankiety wśród uczestników i prawie 100 proc. deklaruje, że chciałoby naukowcami zostać; gdy zaczynaliśmy 12 lat temu, nie wyglądało to aż tak optymistycznie” – mówiła Szajbe.

W tym roku Politechnika Poznańska przygotowała m.in. warsztaty robotyki, pokaz fizyka „money show”, który wyjaśni, dlaczego to naukowcy rządzą pieniędzmi i co potrafi wykonać „spadająca waluta”. Będzie także pokaz teleportacji, który – jak tłumaczyła Szajbe – „nie będzie miał nic wspólnego z żadną magią, a będzie pokazywał, jak za pomocą nauki i za pośrednictwem komputera można przesyłać obiekty fizyczne”.

„Ciekawą propozycją będzie także pokaz +oko grzechotnika+, czyli eksperymenty termowizyjne, które pozwolą nam patrzeć tak, jak widzi grzechotnik. Można będzie uczestniczyć także w pokazach +Alicja w krainie chemii+, gdzie pokazane zostaną chemiczne wulkany, ogród” – dodała rzeczniczka poznańskiej uczelni.

Ponad 200 propozycji na 13 wydziałach przygotował zaś Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wśród atrakcji pojawią się m.in. zagadki kryminalne CSI na wydziale biologii, wizyta w laboratorium antropologa sądowego. Na wydziale chemii można natomiast będzie przygotować sobie domowe SPA i poznać tajniki życia perfumiarza.

Podczas tegorocznej Nocy Naukowców po raz pierwszy będzie można wziąć udział w wydarzeniach przygotowanych przez Akademię Muzyczną im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu. „Muzycy to też naukowcy i chcemy, by nasza uczelnia była postrzegana zarówno przez pryzmat kultury, ale także i nauki” – mówiła Anna Czajkowska-Zimnicka z Akademii.

„Przygotowaliśmy trzy propozycje warsztatów dla młodych naukowców. Jednym z nich będzie +ruch w muzyce, muzyka w ruchu+, na których można się będzie nauczyć tworzenia kompozycji ruchowych do różnorodnej muzyki. Będą także warsztaty o tym, jak mówić, by odnieść sukces – czyli warsztaty z technik emisji głosu. Odbędzie także spotkanie, które udowodni, że nawet nie znając zapisu nutowego, każdy może wejść na scenę i w tę noc zostać muzykiem” – zapowiedziała Czajkowska-Zimnicka.

Na małych i dużych odkrywców czeka także poznański Uniwersytet Przyrodniczy, który zaprasza m.in. do kreatywnej zabawy w konstruktora mebli, oraz do stworzenia kokedamy, czyli japońskiej kuli otoczonej mchem, w których posadzona jest roślina.

„Uczestnicy Nocy Naukowców będą mogli się także nauczyć, jak rozpoznać, że roślina żyje w stresie. Odpowiemy również na pytania: Czy roślina może być głodna? Które pierwiastki są zdrowe, a które niezdrowe dla roślin? I czy nawozy są czymś złym? Tych wszystkich natomiast, których interesuje świat zwierząt i są ciekawi, jakie ptaki odwiedzają nasze ogrody czy parki, przeniesiemy do niesamowitego świata polskich ptaków. Na zainteresowanych będą czekać liczne okazy skrzydlatych przyjaciół oraz ich zdjęcia, dzięki którym dowiedzą się więcej o ich cechach charakterystycznych” – opisała Iwona Cieślik z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Noc Naukowców to ogólnoeuropejska impreza odbywająca się w tym samym terminie w wielu krajach. Tej nocy naukowcy europejskich miast odchodzą od swoich poważnych projektów, by bawić się z publicznością - być aktorami, showmanami i przewodnikami po laboratoriach. Noc Naukowców organizowana jest w Europie po raz 13., w Poznaniu będzie to jej 12. edycja. Szczegółowy program wydarzeń można znaleźć na stronie: http://www.poznan.nocnaukowcow.pl/

Noc Naukowców w Poznaniu patronatem medialnym objął serwis Nauka w Polsce.

PAP - Nauka w Polsce, Anna Jowsa