16.04.2024
19.10.2018 aktualizacja 19.10.2018

NCBJ i Akademia Leona Koźmińskiego będą współpracować w dziedzinie Big Data

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wspólne prowadzenie projektów badawczych w dziedzinie Big Data, rozwój narzędzi analitycznych oraz zastosowanie sztucznej inteligencji w analizie dużych zbiorów danych - obejmuje porozumienie o współpracy Akademią Leona Koźmińskiego a Narodowym Centrum Badań Jądrowych.

Porozumienie o współpracy naukowo-dydaktycznej podpisane zostało 16 października w Warszawie przez rektora Akademii Leona Koźmińskiego (ALK) dr hab. Witolda T. Bieleckiego i dyrektora Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ) dr hab. Krzysztofa Kurka.

Jak informuje NCBJ w przesłanej PAP informacji prasowej, nowe porozumienie przewiduje wspólne prowadzenie projektów badawczych i wdrożeniowych, rozwój narzędzi analitycznych oraz zastosowanie uczenia maszynowego oraz sztucznej inteligencji w analizie dużych zbiorów danych.

"Naukowcy i informatycy NCBJ posiadają dość rzadkie umiejętności nabyte przy przetwarzaniu i analizie ogromnej ilości danych, z którymi od wielu lat mamy do czynienia na co dzień w eksperymentach fizycznych" – wyjaśnia prof. Kurek, cytowany w informacji prasowej. "Istnieje bardzo wiele dowodów na to, że te umiejętności oraz narzędzia i metody wypracowane przez fizyków mogą być, po odpowiedniej adaptacji, z powodzeniem zastosowane do analizy procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych czy gospodarczych. Nasi naukowcy mają już osiągnięcia na tym polu, w szczególności w obszarze analizy danych medycznych. Jesteśmy pewni, że wspólnie z kolegami z ALK uda nam się tę listę osiągnięć znacznie rozszerzyć" - dodaje.

Analizy wielkich zbiorów danych cechujących się zmiennością i różnorodnością stały się możliwe dzięki rozwojowi technik informatycznych i pojawieniu się niezbędnych mocy obliczeniowych. Porządkując dane i rozpoznając występujące pomiędzy nimi korelacje, można badać hipotezy, a nierzadko wyciągać interesujące, często zupełnie nieoczekiwane wnioski.

Choć przez wiele lat analiza wielkich ilości danych (Big Data) była domeną naukowców specjalizujących się w naukach ścisłych, to w ostatnim czasie z tego typu analiz coraz częściej korzystają również ekonomiści i lekarze, a także twórcy prawa i badacze zachowań społecznych.

"Dziś w środowisku biznesowym, zwłaszcza w finansach, ubezpieczeniach, ale też w marketingu coraz częściej skuteczność zależy od umiejętności agregowania i analizowania ogromnej ilości danych. Uczymy tego naszych studentów na studiach magisterskich i podyplomowych, ale żeby dobrze uczyć Big Data Analysis trzeba umieć korzystać z doświadczeń instytucji mających duże doświadczenia w tym zakresie. Taką instytucją bez wątpienia jest NCBJ" – mówi cytowany w informacji prasowej prof. Bielecki.

Choć analizy Big Data przeprowadzane na użytek nauk ścisłych oraz dla nauk ekonomicznych, społecznych czy medycyny mają wiele cech wspólnych, to istnieją także aspekty specyficzne dla każdego obszaru zastosowań. Sygnatariusze podpisanego porozumienia pomiędzy ALK i NCBJ liczą na to, że wspólne wysiłki badawcze doprowadzą do postępu na obu tych polach.

Naukowcy prowadzący projekty realizowane wspólnie przez ALK i NCBJ będą mogli skorzystać z mocy obliczeniowych i doświadczeń działającego w NCBJ Centrum Informatycznego Świerk. Ten ośrodek superkomputerowy zaangażowany jest m.in. w przetwarzanie ogromnej ilości danych z eksperymentów fizycznych prowadzonych przy Wielkim Zderzaczu Hadronów w CERN, z obserwacji astrofizycznych, a także z eksperymentów chemicznych i biologicznych prowadzonych w Hamburgu na laserze XFEL.

kflo/ ekr/