Ministerstwo Edukacji i Nauki

12.06.2021
01.11.2018 aktualizacja 01.11.2018

Masowe wymieranie gatunków na Haiti wskutek deforestacji

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Haiti straciło już ponad 99 proc. swych pierwotnych lasów, wskutek czego – jak twierdzą naukowcy w publikacji na łamach "Proceedings of the National Academy of Sciences" - masowo wymierają tamtejsze płazy, gady i inne gatunki kręgowców.

W badaniu (http://www.pnas.org/content/early/2018/10/23/1809753115 ), którym kierowali naukowcy z Uniwersytetu Temple w Filadelfii (USA), ustalono, że na terenach 42 z 50 najwyższych szczytów na Haiti nie ma już żadnych pierwotnych lasów – takich, które nie zostały nigdy poddane bezpośrednim lub pośrednim modyfikacjom ze strony ludzi.

Analiza fotografii lotniczych i satelitarnych ujawniła też, że w latach 1988-2016 całkowita powierzchnia Haiti pokryta lasami pierwotnymi zmniejszyła się z 4,4 proc. do zaledwie 0,32 proc.

Z kolei badania kręgowców zamieszkujących tereny górskie wykazały, że wraz z drzewami znikają tamtejsze gatunki, co – jak mówią badacze - potwierdza, jak dużym zagrożeniem dla bioróżnorodności jest wylesianie na dużą skalę.

”Haiti jest jednym z pierwszych krajów na świecie, które straciło prawie wszystkie swoje pierwotne lasy. Wiele gór ma swoje własne endemiczne gatunki, więc gdy zniknął pierwotny las, najprawdopodobniej zniknęło też już wiele gatunków, w tym wiele takich, które nigdy nie zostały zidentyfikowane” – uważa główny autor badania i publikacji Stephen Blair Hedges, biolog z Uniwersytetu Temple.

Prognozuje, że ostatnie lasy pierwotne znikną z Haiti już za niecałe 20 lat. Wraz z nimi przestanie też istnieć większość tamtejszych gatunków endemicznych (występujących wyłącznie w jednym regionie na Ziemi).

"Wymieranie gatunków przeważnie opóźnia się dotąd, aż znikną ostatnie siedliska, ale wydaje się, że pewne kraje tropikalne o małej pokrywie leśnej rychło czeka masowe wymieranie. I takie masowe wymieranie ma właśnie miejsce na Haiti z powodu wylesienia" – mówi Hedges, który badał lasy i bioróżnorodność Haiti od lat 80. ubiegłego wieku.

Wraz ze współpracownikami są zdania, że więcej badań powinno koncentrować się na lasach pierwotnych, aby dokładniej poznać wpływ człowieka na bioróżnorodność. Dotychczasowe analizy pokrywy leśnej i deforestacji w krajach strefy tropikalnej używały przeważnie tzw. wskaźnika całkowitego zalesienia, czyli nie oddzielały lasów pierwotnych od tych, które były ponownie zalesione po wycięciu lub wycinane selektywnie.

”Monitorowanie lasów pierwotnych w skali globalnej poprawi też efektywność działań ochronnych w obszarach chronionych i poza nimi” – uważa uczestnik badania, Warren Cohen z Uniwersytetu Stanowego Oregonu (USA).

Haiti to jeden z najbiedniejszych krajów świata, gęsto zaludniony, o 11-milionowej populacji. Najprawdopodobniej to też najbardziej wylesiony kraj świata - Haitańczycy wycinają lasy głównie dla węgla drzewnego i pod tereny uprawne. (PAP)