28.03.2024
14.12.2018 aktualizacja 14.12.2018

Geny sterują naszą aktywnością fizyczną

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Czas, który spędzamy siedząc, poruszając się i śpiąc jest w pewnym stopniu determinowany przez nasze geny - przekonują brytyjscy naukowcy, których wnioski publikuje pismo "Nature Communications".

Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego analizowali dane dotyczące ponad 91 tys. osób zarejestrowanych w bazie UK Biobank. Uczestnicy przez tydzień nosili na nadgarstku urządzenie rejestrujące aktywność fizyczną.

Dzięki badaniom asocjacyjnym całego genomu autorzy zidentyfikowali 14 obszarów wpływających na aktywność fizyczną i sen, przy czym siedem zupełnie nowych.

"Jedynie dzięki analizie bardzo dużego zakresu danych - jak tego, który został udostępniony przez UK Biobank - możemy zrozumieć skomplikowane podłoże genetyczne podstawowych funkcji, takich jak poruszanie się, odpoczywanie czy sen" - mówi prowadzący badania dr Aiden Doherty.

Niewystarczający poziom aktywności fizycznej jest obecnie dużym problemem zdrowia publicznego w skali globalnej. Towarzyszą mu otyłość, cukrzyca i choroby serca. Zaburzenia snu są z kolei związane z ryzykiem chorób serca, chorób metabolicznych oraz zaburzeń psychicznych. Wyniki tych badań pozwalają lepiej zrozumieć czynniki wpływające na sen i aktywność fizyczną, a także na związane z nimi konsekwencje dla zdrowia - komentują badacze.

Źródło: https://www.nature.com/articles/s41467-018-07743-4 (PAP)