Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
14.01.2019 aktualizacja 14.01.2019

Narra - poloniści pomogą twórcom gier

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Literaturoznawcy tworzą oprogramowanie, które będzie wspierało twórców gier. Narzędzia badawcze używane przez polonistów pozwolą szybciej i taniej projektować skomplikowane struktury narracyjne i rozbudowane fabuły na miarę Wiedźmina.

W Polsce intensywnie rozwija się przemysł związany z grami - ocenia dr Piotr Kubiński z Wydziału Polonistyki UW, który pasję gracza połączył z pracą zawodową, na początku - jako publicysta, a następnie doktorant w Instytucie Literatury Polskiej. Jego praca dotyczyła gier wideo. Obecnie prowadzi projekt badawczo-rozwojowy Narra, który ma przynieść korzyści przemysłowi.

Jak zauważa, wiele firm tworzy gry, które często mają rozbudowane fabuły i skomplikowane struktury narracyjne. Wykreowanie świata, w którym gracz będzie mógł się uczyć, bawić, przeżywać przygody i doskonalić umiejętności to skomplikowany proces, angażujący kilkadziesiąt (czasem znacznie więcej) osób. Wśród nich są również pisarze, autorzy scenariuszy, artyści.

GRA TO KOMPONOWANIE OPERY I BUDOWANIE MOSTU

W ramach projektu badawczo-rozwojowego Narra dr Kubiński wraz z interdyscyplinarnym zespołem opracowuje oprogramowanie wspierające twórców gier. Narzędzia badawcze pozwolą szybciej i taniej projektować fabułę gry - tak, aby opowieść rozgałęziała się w zależności od decyzji gracza. Zaprojektowanie różnych wariantów fabuły oznacza, że trzeba uwzględnić bardzo wiele zmiennych. Narzędzie pozwoli w pełni wykorzystać potencjał medium, jakim jest gra.

"Inaczej, niż w tradycyjnym filmie i tradycyjnej literaturze, w grach fabularnych to od aktywności gracza zależy, jak akcja się rozwija. Jeżeli w jednym z wątków gracz postąpi uczciwie albo nieuczciwie wobec jakiejś postaci, pomoże komuś albo nie pomoże, zabije kogoś, odkryje jakąś tajemnicę lub nie – to gra potoczy się w odmienny sposób. Przy projektowaniu rozgałęzionego drzewo fabularnego trzeba to wszystko uwzględnić, żeby nie pojawiły się sprzeczności. I żeby każdy taki wybór niósł wartość fabularną. Im więcej zmiennych, tym bardziej jest to wymagające" – tłumaczy dr Kubiński.

"Narra - narzędzie kompleksowo wspierające proces tworzenia fabuły w grach wideo" – to projekt dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jak zapewniają twórcy narzędzia, ma ono ułatwić i skrócić trzy elementy procesu tworzenia gry: prototypowanie fabuły, testowanie jej spójności logicznej oraz implementację fabuły w środowisku deweloperskim. Narra ma otworzyć rynek dla uzdolnionych pisarzy bez doświadczenia IT.

Dr Kubiński przywołuje aforyzm, zgodnie z którym "projektowanie gier wideo ma w sobie wszystko, co najtrudniejsze w komponowaniu opery - i wszystko, co najtrudniejsze w budowaniu mostów. Gry to opery zbudowane z mostów". Jego zdaniem jest to wybitnie inżynieryjna sztuka i rozwiązywanie zagadek logicznych w jednym.

"Tak jak pisarzowi potrzebny jest dobry edytor tekstu, tak dla twórcy fabuł i dialogów wartościowe jest złożone narzędzie. Badamy, czego potrzebują twórcy gier wideo i opracowujemy stosowny, złożony program" – podsumowuje rozmówca PAP.

Jak czytamy na stronie internetowej projektu Narra.pl, badania rynku wykazały niedostatek narzędzi do tworzenia fabuł gier wideo i ich zastosowania w grach. Scenarzyści, a także publicyści i naukowcy podejmujący ten temat, zwracają uwagę na to, że tworzenie fabuł gier wideo jest skomplikowane i wymusza kontrolowanie bardzo wielu zmiennych. Tworzenie wzajemnie uzupełniających się opowieści prowadzonych w różnych mediach wymaga dobrze zaprojektowanego świata - oraz najlepszego wykorzystania możliwości medium. Dobrze zaprojektowane światy sprawiają, że odbiorcy chcą do nich wracać, coraz lepiej je poznawać - a nawet je zamieszkiwać.

PAP – Nauka w Polsce, Karolina Duszczyk

kol/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024