Ministerstwo Edukacji i Nauki

19.10.2021
27.01.2019 aktualizacja 27.01.2019

Niedobory snu to więcej uszkodzeń w DNA

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Badanie z udziałem pracujących nocami lekarzy sugeruje, że zaburzenia snu osłabiają mechanizmy naprawiające DNA i przyczyniają się do jego uszkodzeń. Zdaniem naukowców może to mieć związek z różnorodnymi chorobami.

Zespół z Uniwersytetu w Hong Kongu przeprowadził niewielkie badanie, w którym przeanalizował stan genów w komórkach krwi pobranej od 49 pracujących na pełnym etacie lekarzy. Część z uczestników pracowała nocami, ponieważ autorzy badania chcieli sprawdzić wpływ zaburzeń snu na stan DNA.

Badanie pokazało, że praca nocą wiązała się ze słabszym działaniem mechanizmów naprawczych DNA, w którym badacze znajdowali jednocześnie więcej uszkodzeń. Co więcej, reakcję tę dało się zauważyć już po jednej nieprzespanej nocy.

Powstające w ten sposób zmiany w materiale genetycznym mogą, jak wyjaśniają naukowcy, prowadzić do licznych schorzeń – sercowo-naczyniowych, metabolicznych, neurodegeneracyjnych a także raka.

„Choć to bardzo wstępne badanie, wyniki jasno wskazują, że nawet jedna nieprzespana noc może uruchomić procesy przyczyniające się do rozwoju chronicznych chorób” - przestrzega dr Siu-Wai Choi, jeden z autorów pracy opublikowanej w piśmie „Anaesthesia”.

„Anestezjolodzy i inni pracownicy służby zdrowia często pracują na nocną zmianę i na dyżurach, a rozkład czasu ich pracy jest nieregularny. Ten eksperyment ma duże znaczenie, ponieważ umożliwi dalsze badania analizujące wpływ zmian w trybie pracy z uwzględnieniem uszkodzeń DNA” - podkreśla redaktor naczelny magazynu „Anaesthesia” prof. Andrew Klein.

Więcej informacji:

https://newsroom.wiley.com/press-release/sleep-deprivation-may-affect-our-genes (PAP)