20.04.2024
15.02.2019 aktualizacja 15.02.2019

Sztuczna inteligencja pomaga paleontologom

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dzięki zastosowaniu tzw. sztucznej inteligencji można sprawniej identyfikować mikroskopijne skamieniałości organizmów morskich – donoszą naukowcy na łamach pisma „Marine Micropaleontology”.

Opracowali oni program oparty na tzw. sztucznej inteligencji, który pozwala na automatyczną identyfikację, do jakiego gatunku należą mikroskopijne skamieniałości morskie.

Procedura polega na umieszczeniu okazu, w tym wypadku mikroskopijnych morskich otwornic, pod mikroskopem, za pomocą którego można wykonać zdjęcia. Obiekt jest oświetlany po kolei z 16 stron za pomocą systemu LED. Za każdym razem robione jest zdjęcie obiektu. Następnie 16 zdjęć jest łączonych w taki sposób, żeby zdjęcie posiadało jak najwięcej danych geometrycznych.

Na podstawie takiego zdjęcia program komputerowy oparty na sztucznej inteligencji identyfikuje gatunek otwornicy.

Na razie program potrafi zidentyfikować sześć gatunków otwornic, organizmów, które dominowały w oceanach przez ponad 100 mln lat. Po otwornicach zachowały się drobne pancerzyki o rozmiarach mniejszych niż milimetr.

Wiedza o typach występujących otwornic pozwala naukowcom na zrekonstruowanie ich środowiska, w tym temperatury czy składu chemicznego wody, wiadomo bowiem, że różne gatunki tych organizmów przystosowane były do nieco odmiennych warunków.

Zwykle analiza i identyfikacja tych organizmów zajmuje dużo czasu, stąd zrodził się pomysł, żeby zaprząc do tego sztuczną inteligencję, która potrafi „uczyć się” i udoskonalać w ten sposób swoje możliwości.

Jak podkreśla współautor badań, Edgar Lobaton z North Carolina State University (USA), system jest na razie prototypem i będzie rozwijany w celu szybszej i dokładniejszej automatyzacji. Już jednak teraz sztuczna inteligencja okazuje się nieco szybsza niż człowiek.

Więcej - na stronie:

https://news.ncsu.edu/2019/02/artificial-intelligence-can-identify-microscopic-marine-organisms/ (PAP)