19.04.2024
16.03.2019 aktualizacja 16.03.2019

Sztuczna inteligencja może pomóc w zrozumieniu fizyki kwantowej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dzięki zastosowaniu tych samych algorytmów, które pozwalają komputerom rozpoznawać głosy czy twarze można będzie dokładniej poznać i zrozumieć zjawiska kwantowe - informuje pismo „Physical Review Letters”.

Badania przeprowadziła grupa naukowców, na której czele stoi prof. Amnon Shashua z Uniwersytetu Hebrajskiego, twórca stosowanego w samochodach system bezpieczeństwa “Mobileye”. Jego doktoranci - Yoav Levin oraz Sharir i Nadav Cohen - wykazali matematycznie, że sztuczna inteligencja - algorytmy oparte na głębokich sieciach neuronowych - mogą być zastosowane w celu lepszego zrozumienia świata fizyki kwantowej.

Zjawiska kwantowe należą do najważniejszych tematów we współczesnej fizyce. Fizyka kwantowa zajmuje się zjawiskami dotyczącymi na przykład przewodnictwa elektrycznego czy magnetyzmu, zachodzącymi na poziomie cząstek elementarnych i atomów, gdzie zawodzą prawa mechaniki klasycznej.

Choć od strony matematycznej równaniom opisującym zjawiska kwantowe nie można niczego zarzucić, wynikają z nich rzeczy sprzeczne z codzienną logiką i zdrowym rozsądkiem – cząstki mogą równocześnie znajdować się w tym samym punkcie, obracać się jednocześnie zgodnie ze wskazówkami zegara i przeciwnie do nich, czy oddziaływać jedna na drugą natychmiast, niezależnie od odległości. Teoretycznie możliwy jest także wpływ zjawisk późniejszych na wcześniejsze.

Lepsze poznanie i zrozumienie zjawisk fizyki kwantowej może zrewolucjonizować wszystkie aspekty naszego życia – pozwoli tworzyć na przykład niezwykle wydajne komputery, niemożliwe do złamania szyfry, lepsze półprzewodniki, wydajniejsze źródła energii a nawet sprawniejsze w fotosyntezie rośliny.(PAP)