24.04.2024
23.04.2019 aktualizacja 25.04.2019

Erupcje wulkanów przyczyną największego wymierania

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ślady rtęci w skałach potwierdzają, że przyczyną największego wymierania w dziejach Ziemi były procesy wulkaniczne – informują naukowcy na łamach pisma „Nature Communications”.

Nowe dowody, w postaci rtęci w skałach, są potwierdzeniem, że przyczyną wymierania permskiego, największego z wymierań w dziejach naszej planety, były rozległe erupcje wulkaniczne.

Wymieranie permskie miało miejsce ok. 252 mln lat temu. W ciągu kilkuset tys. lat wymarło ponad 90 proc. gatunków organizmów morskich i 60 proc. rodzin płazów i gadów.

Paleontolodzy ze Stanów Zjednoczonych i z Chin odkryli zwiększoną obecność rtęci w skałach z czasów permskiego wymierania na kilkunastu stanowiska paleontologicznych z całego świata.

Rozległe erupcje wulkaniczne doprowadziły do uwolnienia do atmosfery oparów rtęci, które następnie osiadły na obszarze całej planety. Erupcje miały miejsce w obrębie tzw. trapów syberyjskich, obecnie znajdujących się w środkowej Rosji. Mogły trwać nawet kilkaset tysięcy lat, a w ich wyniku do atmosfery dostały się trzy miliony kilometrów sześciennych popiołów.

Więcej - na stronie internetowej. (PAP)