Nauka dla Społeczeństwa

24.04.2024
PL EN
31.03.2011 aktualizacja 31.03.2011

Medytacja pomaga uczniom w nauce

 Technika medytacji transcendentalnej może być skuteczną metodą pomocy kiepskim uczniom w nauce - przekonują naukowcy z USA na łamach pisma "Education".


Według twórców i propagatorów transcendentalna medytacja (TM ) jest "prostą, naturalną techniką uzyskiwania głębokiego odpoczynku i kontaktu z wewnętrznym źródłem kreatywności, energii i inteligencji, eliminowania stresu i promowania zdrowia oraz osiągania wewnętrznego szczęścia, które wzbogaca nasze codzienne życie.

Każdy może się jej nauczyć. Jest łatwa i przyjemna. Stosuje się ją 2 razy dziennie: rano i po południu po 20 minut, siedząc wygodnie z zamkniętymi oczami. Nie wymaga wysiłku, koncentracji, zmiany stylu życia ani żadnych szczególnych umiejętności czy nawet wiary w jej skuteczność. Wystarczy regularnie medytować, by uzyskać efekty". Badania wpływu TM na osiągnięcia młodych ludzi w nauce przeprowadzono wśród 189 uczniów szkoły średniej, których oceny z języka angielskiego i matematyki były poniżej średniej. 125 ochotników objęto programem medytacji (brali udział w 2 sesjach dziennie odbywających się podczas zajęć w klasie), a 64 stanowiło niemedytującą grupę kontrolną. Po roku stwierdzono, że aż 41 proc. uczniów praktykujących medytację poprawiło swoje wyniki w nauce, w porównaniu do 15 proc. uczniów niemedytujących.

Zdaniem głównego autora pracy profesora Sanforda Nidich z Maharishi University of Management wyniki badań wskazują, że medytacja jest łatwym, ogólnodostępnym sposobem pomocy słabym uczniom.

Odkrycie ma duże znaczenie społeczne - według statystyk w USA aż 66 proc. uczniów ma problemy z matematyką, a 68proc. problemy językowe. Naukowcy sugerują, że wdrożenie programu stosowania medytacji lub okresów wyciszenia dla uczniów stanowiłoby dobrą metodę uzupełnienia zajęć lekcyjnych. Poza tym jak wykazały badania, uczniowie praktykujący medytację są spokojniejsi, szczęśliwsi, mniej nadaktywni, potrafią lepiej skupić uwagę na zajęciach szkolnych. A przy tym rzadziej wchodzą w konflikty na terenie szkoły - nie biją się z kolegami, mniej przeklinają i są ogólnie spokojniejsi i bardziej zrelaksowani odkąd medytują. KDO

PAP - Nauka w Polsce

tot/ bsz

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024