18.04.2024
30.04.2012 aktualizacja 30.04.2012

Grzyb powoduje śmiertelne odwodnienie u żab

PAP © 2012 / Tomasz Wojtasik PAP © 2012 / Tomasz Wojtasik

Za śmierć rekordowej liczby płazów na świecie odpowiedzialny jest grzyb Batrachochytrium dendrobatidis, który prowadzi do śmiertelnego odwodnienia - informują amerykańscy biolodzy na łamach pisma "PLoS ONE".

Zespół naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley i Uniwersytetu Stanowego San Francisco potwierdził informacje płynące z kontrolowanych badań laboratoryjnych, które wykazały, że grzyb powoduje zaburzenie równowagi płynów i elektrolitów, pozbawiając płazy zasobów sodu i potasu, co powoduje nagłe zatrzymanie krążenia i śmierć.

Badaczom udało się przeanalizować próbki krwi pobrane od żyjących na wolności żab z gatunku Rana muscosa, gdy w okolicach pasma górskiego Sierra Nevada odnotowano epidemię infekcji wywołanych przez grzyby.

Bardzo rzadko udaje się zbadać fizjologię w warunkach naturalnych dokładnie w momencie wybuchu epidemii. Niestety nie jest możliwe powtórzenie badań, przynajmniej nie w rejonie Sierra Nevada. Po pierwszym wykryciu grzyba w 2004 roku tamtejsza populacja zmniejszyła się o 95 proc. - mówią naukowcy.

Grzyb atakuje skórę płazów, przez co staje się ona nawet do 40 razy grubsza. Uniemożliwia to wchłanianie wody i niezbędnych do życia elektrolitów z otoczenia - wyjaśniają.

Grzyb zdziesiątkował już ponad 200 gatunków płazów na całym świecie, co w poważnym stopniu zakłóciło równowagę ekosystemów. Choć chorobę można wyleczyć w warunkach laboratoryjnych, dużym wyzwaniem jest zapanowanie nad nią w warunkach naturalnych.

Wciąż nie jest jasny dokładny sposób rozprzestrzeniania się grzyba. Nie wiadomo także, czy po wyleczeniu żaby mogą ponownie się nim zarazić. Biolodzy mają jednak nadzieję, że dzięki dokładniejszym badaniom uda się w końcu zapobiec stratom na tak dużą skalę.

koc/ ula/bsz