19.04.2024
29.05.2012 aktualizacja 29.05.2012

Psy pomogły ludziom w rywalizacji z neandertalczykami

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Psy mogły dać ludziom przewagę w rywalizacji z neandertalczykami – spekuluje amerykańska antropolog.

Tajemnica wyginięcia naszych krewniaków neandertalczyków ciągle czeka na wyjaśnienie. Ponad 20 tys. lat temu, po ponad 200 tys. lat spokojnej egzystencji, neandertalczycy definitywnie zniknęli z Europy.

Nie wiadomo, co było przyczyną tego zniknięcia – zmiana klimatu, przewaga liczebna i technologiczna człowieka, a może zasymilowanie się z naszym gatunkiem.

Najnowsza hipoteza głosi, że szczególnie pomocne ludziom w walce o dominację były psy. Udomowienie psa okazało się wyjątkowym przystosowaniem ewolucyjnym człowieka.

Psy mogły służyć ludziom w trakcie polowań, ale też jako siła pociągowa. Transportowanie zabitych zwierząt musiało być sporym wysiłkiem, który nasi przodkowie mogli przerzucić na swoich czworonożnych przyjaciół – argumentuje antropolog Pat Shipman z Penn State University na łamach "American Scientist".

Dzięki temu przodkowie człowieka mogli zaoszczędzoną energię przeznaczyć na inne czynności: polowanie, zbieractwo czy reprodukcję.(PAP)