23.04.2024
18.07.2012 aktualizacja 18.07.2012

Fobia związana z szybszym starzeniem

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Fobia, częsta postać zaburzeń lękowych, może być związana z przyspieszonym starzeniem się u kobiet – wynika z pracy, którą zamieszcza pismo „PLoS ONE".

Naukowcy z Brigham and Women\'s Hospital w Bostonie (stan Massachusetts) doszli do takich wniosków po przeanalizowaniu danych zebranych wśród ponad 5 tys. pań w wieku średnim i podeszłym (42-69 lat). Były one uczestniczkami wieloletniego studium pt. “Nurses\' Health Study”.

Przy pomocy specjalnej ankiety zebrano od nich informacje na temat objawów fobii.

Jednocześnie pobrano próbki krwi, by sprawdzic długość tzw. telomerów w komórkach. Są to struktury, które porównuje się często do skuwek sznurowadeł. Ich rola polega bowiem na zabezpieczaniu końcówek chromosomów przed uszkodzeniem. Telomery są kompleksami białek i powtarzalnych sekwencji DNA, które chronią chromosomy przed skracaniem się podczas podziałów komórki, a tym samym przed utratą cennego materiału genetycznego.

Długość telomerów jest uważana za wskaźnik starzenia się komórek, tkanek i całego organizmu. Struktury te stają się krótsze wraz z każdym podziałem, a gdy osiągną krytycznie małe rozmiary komórka przestaje się dzielić. Jest to mechanizm zabezpieczający przed powstawaniem groźnych zmian w DNA.

Krótsze telomery powiązano we wcześniejszych badaniach ze zwiększonym ryzykiem różnych schorzeń, jak nowotwory złośliwe, choroby układu sercowo-naczyniowego, demencja oraz ze zwiększoną śmiertelnością.

Do czynników, które przyspieszają skracanie się chromosomów zalicza się m.in. stany zapalne i tzw. stres oksydacyjny, czyli nadmiar wolnych rodników – bardzo aktywnych cząsteczek, które niszczą cenne składniki komórek, w tym DNA i lipidy.

Ostatnio pojawia się coraz więcej doniesień wskazujących, że stres psychiczny i zaburzenia nastroju, jak depresja czy lęki mogą przyspieszać starzenie. Towarzyszy im bowiem nasilenie ogólnego stanu zapalnego w organizmie oraz stresu oksydacyjnego.

Wcześniejsze analizy danych zebranych w badaniu “Nurses\' Health Study” wykazały, że fobia jest wyraźnie związana z wyższym stężeniem związków prozapalnych we krwi, a w konsekwencji z chorobą serca i wyższym ryzykiem nagłego zgonu z przyczyn sercowych.

W najnoszych badaniach okazało się, że kobiety cierpiące na silną fobię miały znacznie krótsze telomery niż panie, które nie miały jej objawów. Według naukowców, długość tych struktur była podobna jak u kobiet starszych o ok. 6 lat.

W analizie uwzględniono czynniki mogące wpływać na rozmiary telomerów, w tym wskaźnik masy ciała (BMI), aktywność fizyczną, palenie papierosów czy wiek ojca.

Zależność między fobią a krótszymi telomerami była silniejsza wśród kobiet z nadwagą lub otyłością, nigdy niepalących i mających starszych ojców. Łagodziło ją w pewnym stopniu występowanie innych chorób przewlekłych, jak choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy czy choroby obturacyjnej płuc. Jednak związek mimo wszystko utrzymał się.

Zdaniem badacze, wyniki te sugerują, że silna fobia może czynnikiem ryzyka przedwczesnego starzenia się.

Głowna autorka pracy dr Olivia Okereke zaznacza zarazem, że badania jej zespołu nie dostarczają dowodów na istnienie zależności przyczynowo-skutkowej. Innymi słowy, nie pozwalają ocenić, który problem pojawił się jako pierwszy – fobia czy krótsze telomery.

Naukowcy oceniają, że warto prowadzić dalsze badania nad tym zagadnieniem. Fobia poddaje się bowiem leczeniu, dlatego możliwe jest łagodzenie lub niwelowanie jej potencjalnego negatywnego wpływu na długość telomerów. (PAP)