29.03.2024
24.08.2012 aktualizacja 24.08.2012

Promieniowanie radiacyjne wywołuje raka tarczycy nawet po 50 latach

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Mieszkańcy Hiroshimy i Nagasaki, którzy w dzieciństwie byli narażeni na promieniowanie radiacyjne w wyniku wybuchu bomb atomowych, nawet po 50 latach są bardziej narażeni na raka tarczycy – informuje „International Journal of Cancer”.

Komórki tarczycy są szczególnie narażone na promieniowanie radiacyjne i to najbardziej u dzieci, gdyż narząd ten pracuje u nich wyjątkowo intensywnie. Nie wykazano jednak, że dorośli poddani promieniowaniu są bardziej podatni na raka tarczycy.

Najnowsze badania przeprowadzone przez dr. Kiyohiko Mabuchi z National Cancer Institute w Bethesda (Maryland, USA) potwierdzają, że taka zależność występuje w przypadku dzieci. „Wskazują one, że spośród osób, które w 1945 r. były narażone na promieniowanie w okresie dzieciństwa, ryzyko zachorowania na raka tarczycy utrzymuje się nawet przez całe życie” – podkreśla John Boice z Vanderbilt University w Nashville (Tennessee, USA).

Dodaje, że wcześniej badania w USA również sugerowały, że nie mija ono po kilku latach, jak początkowo się wydawało. Tak jest w przypadku białaczki, do której również może doprowadzić nadmierne promieniowanie radiacyjne. Groźba taka już po kilku latach jednak spada i jest taka sama, jak u innych zdrowych osób.

Nie ma jednak pewności, czy na raka tarczycy przez całe życie bardziej będą narażone dzieci, który poddane zostały działaniu promieniowania radiacyjnego w wyniku awarii w elektrowni atomowej w Fukushimie.

John Boice twierdzi, że raczej nie, ponieważ uwolnione wtedy promieniowanie było znacznie mniejsze niż to, które miało miejsce w Hiroshimie i Nagasaki, poniżej nawet tego poziomu, który ewentualnie może zwiększać ryzyko raka tarczycy. Znacznie groźniejsze było promieniowanie powstałe podczas awarii w Czarnobylu. Sięgało wtedy 350 milisiwertów i było większe niż to w Japonii w 1945 r.

Wśród 105 tys. osób, które przeżyły wybuch bomb atomowych w Japonii, w latach 1958-2005 wykryto 371 nowotworów tarczycy. (PAP)