19.04.2024
21.09.2012 aktualizacja 21.09.2012

Ostatnie zdjęcia planetoidy Westa z sondy Dawn

Mozaika złożona ze zdjęć wykonanych przez sondę Dawn przedstawia planetoidę Westa w całej okazałości. Źródło: NASA/JPL-Caltech/UCAL/MPS/DLR/IDA Mozaika złożona ze zdjęć wykonanych przez sondę Dawn przedstawia planetoidę Westa w całej okazałości. Źródło: NASA/JPL-Caltech/UCAL/MPS/DLR/IDA

Amerykańska agencja kosmiczna NASA opublikowała zestaw zdjęć planetoidy Westa, który zawiera m.in. fotografie wykonane w ostatniej fazie badań przed oddaleniem się sondy poza pola grawitacyjne Westy.

Zdjęcia podzielono na dwa zestawy. Pierwszy obejmuje kolorową mapę północnej półkuli Westy. Drugą fotografią jest czarno-biała mozaika zdjęć, która przedstawia planetoidę w całej okazałości.

Sonda od roku badała tę jedną z największych planetoid. Orbitę wokół planetoidy opuściła 5 września. Teraz użyje swoich silników jonowych, aby dotrzeć do planety karłowatej Ceres, do której powinna dotrzeć na początku 2015 roku.

„Sonda Dawna odsłoniła niektóre z zagadek otaczających Westę, ale ciągle pracujemy nad dalszymi analizami. Mimo, że zniknie teraz z naszych oczu, to nadal będzie zajmować nasze umysły” - powiedział Christopher Russel z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles (UCLA), kierujący projektem badawczym Dawn.

Misja Dawn jest prowadzona przez NASA we współpracy z instytucjami z Niemiec i Włoch. (PAP)