20.04.2024
21.09.2012 aktualizacja 21.09.2012

I Laboratoryjny Piknik BioCEN w Warszawie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Jak wygląda praca biologa molekularnego w profesjonalnym laboratorium? Co tak naprawdę kryje się pod hasłem GMO, genetyka i biotechnologia? Osoby, które chcą poznać odpowiedzi na te pytania, wykonać samodzielnie pasjonujące eksperymenty i wziąć udział w niezwykłych pokazach powinny odwiedzić I Laboratoryjny Piknik BioCEN organizowany w ramach XVI Festiwalu Nauki w Warszawie.

Otwarta impreza pt. „Czy my jemy geny?” odbędzie się 22 września.

BioCentrum Edukacji Naukowej, dawna Szkoła Festiwalu Nauki, zaprasza na swoje 10. urodziny i spotkanie ze współczesną biologią do Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej. Z okazji jubileuszu przygotowano pokazy i eksperymenty zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Mają one uświadomić widzom, jak bardzo nasze codzienne życie jest związane z biologią, co zawdzięczamy biotechnologii. O każdej pełnej godzinie rozpoczynać się będzie cykl pokazów i doświadczeń prowadzonych przez studentów i doktorantów biologii oraz biotechnologii.

Badacze zamierzają przekonać uczestników pikniku, że nauka jest naprawdę przyjemna i fascynująca. Biolodzy i biotechnolodzy opowiedzą na wiele intrygujących pytań. Czy bez biotechnologii da się żyć? Co i dlaczego dziedziczymy po naszych przodkach? Czy każda komórka ma DNA? Gdzie są geny i czy zjadamy je wraz z jedzeniem? Dlaczego życiodajny tlen, którym oddychamy na co dzień, może być i przyjacielem, i wrogiem? Dlaczego nie każdy człowiek może rozpocząć dzień od szklanki ciepłego mleka i dlaczego nie powinny go pić dorosłe koty?

Podczas warsztatów każdy będzie mógł nie tylko zobaczyć swoje DNA, ale także zabrać je ze sobą do domu w specjalnym naszyjniku. Dodatkową atrakcją będzie wspólne rozwiązywanie zagadki genetycznej i zabawa w konstruowanie DNA. Najmłodsi wezmą udział w biologicznych grach i zabawach w Kąciku Małego Naukowca. Zobaczą, jak oddychają glony i zbadają, jak kwaśna jest coca-cola.

Urodziny BioCEN będą także okazją do bliższego poznania GMO. Uczestnicy zajęć zobaczą na żywo zmodyfikowane genetycznie organizmy. Ponadto dowiedzą się, jak dzięki bakterii Escherichia coli naukowcy odkrywają tajemnice naszych genów, co małe muszki mówią nam o życiu i chorobach, i w jaki sposób GMO może się przydać w leczeniu cukrzycy. Dla gości zostały przygotowane niespodzianki i upominki.

BioCentrum Edukacji Naukowej to przedsięwzięcie edukacyjne poświęcone popularyzacji osiągnięć współczesnej biologii. Zostało założone przez grupę studentów biologii, których wsparły czołowe instytuty naukowe oraz Warszawski Festiwal Nauki. Jednym z głównych działań BioCEN skierowanych do uczniów, nauczycieli i szerokiego odbiorcy, jest wyjaśnianie takich zagadnień jak GMO, inżynieria genetyczna i biotechnologia. Metodą pracy, którą BioCEN stosuje niezmiennie, jest warsztat laboratoryjny prowadzony w myśl zasady „doświadczę, a zrozumiem”.

I Laboratoryjny Piknik odbędzie się 22 września w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej przy ul. Trojdena 4 w Warszawie w godz. 10.00 - 16.00. Wstęp wolny.