Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
07.11.2012 aktualizacja 07.11.2012

Polska Akademia Dzieci/ Kandydatura w konkursie Popularyzator Nauki 2012

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Umożliwianie młodzieży kontaktu z najnowszymi osiągnięciami nauki i naukowcami o wiele wcześniej, niż na studiach – to zadanie Polskiej Akademii Dzieci. Na zjazdach można rozwijać swoje pasje naukowe i dzielić się nimi z rówieśnikami w niespotykanych dla nich warunkach - w aulach uniwersyteckich przed pełną salą. Taką szansę mają wszystkie dzieci, niezależnie od ich sytuacji materialnej, społecznej i zdrowotnej.

Polska Akademia Dzieci kandyduje (http://akademiadzieci.wordpress.com/kandyduje - w kategorii Dziennikarz/Redakcja/Instytucja nienaukowa - w VIII edycji konkursu "Popularyzator Nauki", organizowanego przez serwis Nauka w Polsce PAP oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

"Rozbudzamy w dzieciach ciekawość świata, chęć do realizowania własnych pomysłów, projektowania eksperymentów. Sprawiamy, że nauka staje się dla dzieci niesamowitą przygodą i osobistym przeżyciem" - przekonuje w imieniu PAD Dorota Broszkiewicz.

Polska Akademia Dzieci jest obecna niemal na wszystkich istotnych imprezach popularyzatorskich. We wrześniu tego roku jej wychowankowie inaugurowali Festiwal Nauki w Warszawie w Urzędzie Patentowym. Dziesięcioletni uczeń i słuchacz PAD poprowadził wykład inauguracyjny XV Międzynarodowego Kongresu Neuropsychologicznego. Akademia sama zresztą organizuje konferencje naukowe – nie tylko dla dzieci, ale i dla nauczycieli – na temat edukacji przyszłości.

Wśród wielu inicjatyw PAD są Młodzieżowe Spotkania z Medycyną na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, zjazdy na Politechnice Gdańskiej w ramach Politechniki Otwartej, w Akademii Muzycznej w Gdańsku, na Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie, w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu, na toruńskim Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu, na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. PAD Polska Akademia Dzieci wspiera działania Centrum Edukacji Kosmicznej. Współpracuje z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Laskach.

W roku szkolnym 2012/2013 Akademia rozpoczyna swoją działalność w Holandii. Koordynatorem projektu „Polski uśmiech w Delft” jest Małgorzata Iwańczuk-Prost.

Dzieci współtworzą nowy obraz nauki. Większość z nich to fascynaci robotyki, chemii, biologii oraz kosmologii w wieku od 6 do 12 lat. Projekty PAD wykorzystują naturalny potencjał młodego mózgu. Pokazują, że dzieci mogą współtworzyć naukę. Program zakłada, że dzieci mogą wiele nauczyć się od naukowców, jako autorytetów w danej dziedzinie nauki, zaś naukowcy mogą bardzo dużo dowiedzieć się od dzieci. Wykładowcom akademickich kontakt z bardzo młodymi słuchaczami daje nowe doświadczenie dydaktyczne, gdyż dzieci są zupełnie innymi odbiorcami niż studenci uczelni wyższych.

"Nie oceniamy wiedzy dzieci, przez co czują się one o wiele swobodniej niż w ławkach szkolnych. Osoby zaangażowane w naszą działalność nie dostają z tego powodu żadnego wynagrodzenia: ani wykładowcy akademiccy, ani studenci pomagający przy organizacji, ani koordynatorzy na poszczególnych uczelniach czy też członkowie Stowarzyszenia Polska Akademia Dzieci" - podkreśla Broszkiewicz.

PAD jest rozwinięciem projektu Gdańskiego Uniwersytetu dla Dzieci, w ramach którego odbywały się bezpłatne wykłady dla dzieci z trójmiejskich szkół podstawowych, hospicjów oraz domu dziecka w Sopocie. W całej Polsce w zajęciach uczestniczy ok. 6 tys. dzieci.

"Dajemy im możliwość podzielenia się pasjami naukowymi z innymi dziećmi w auli uniwersytetu. Dzieci są stawiane na równi z dorosłymi naukowcami. Po wykładzie małego naukowca jest wykład +dużego+ naukowca. To ważne, by dzieci czuły się docenione za to, że się czymś interesują" - powiedziała wiceprezes Stowarzyszenia Polska Akademia Dzieci Ewa Międzobrodzka.

PAD nawiązała współpracę naukową z kilkudziesięcioma naukowcami w Polsce i za granicą. W ramach comiesięcznych spotkań organizowana jest 20- 30-minutowa prelekcja dziecka, tyle samo trwa następujący po niej wykład nauczyciela akademickiego. Jak deklarują wychowawcy i rodzice uczestników zjazdów, prowadzenie wykładów dla rówieśników wpływa na wzrost samooceny dzieci.

"Dążymy do tego, aby do 2020 roku Polska stała się pierwszym państwem na świecie, w którym każe dziecko (jeśli tylko chce) będzie miało możliwość podzielenia się swoimi pasjami naukowymi ze swoimi rówieśnikami. Chcielibyśmy również umożliwić uczestnictwo w spotkaniach dzieciom spoza rejonów miejskich. Będziemy się w tym celu starać o dofinansowanie naszej działalności" - deklarują członkowie stowarzyszenia PAD.

Działania PAD zostały objęte patronatami Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Europejskiego Roku Kreatywność i Innowacje oraz rektorów partnerskich uczelni.

Aktualności dotyczące działalności Polskiej Akademii Dzieci znajdują się na stronie internetowej: http://akademiadzieci.wordpress.com/

PAP - Nauka w Polsce

kol/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024