20.07.2019
PL EN
14.11.2012 aktualizacja 14.11.2012

Serwis internetowy Badania.net/ Kandydatura w konkursie Popularyzator Nauki 2012

Źródło: Badania.net Źródło: Badania.net

Doniesienia naukowe z zakresu psychologii, zdrowia, chemii, neurobiologii, technologii, seksu i biologii - omówione tak, by zrozumieli je także czytelnicy spoza środowiska naukowego - wszystko to można znaleźć na stronie Badania.net. Kompetentni autorzy – studenci i doktoranci Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie - publikują streszczenia artykułów naukowych udostępniając je za darmo internautom na zasadach licencji "wspólnego dobra".

Niekomercyjny serwis popularnonaukowy Badania.net redagowany przez dr. Michała Parzuchowskiego kandyduje - w kategorii Dziennikarz/Redakcja/Instytucja nienaukowa - w VIII edycji konkursu "Popularyzator Nauki", organizowanego przez serwis Nauka w Polsce PAP przy współpracy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Redaktor serwisu jest adiunktem w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS) w Sopocie. Jak ocenia, większość jego stałych czytelników stanowią studenci i licealiści w przedziale wiekowym od 18 do 25 lat. To wymagający czytelnicy, którym trzeba zaoferować ciekawą, szybką do czytania informację, a poza tym atrakcyjną wizualnie formę.

"Suche omówienie faktów nikogo nie przekonałoby do zgłębienia tematu i np. sięgnięcia po oryginalną publikację. Nie sprawdzają się również szczegółowe tłumaczenia oryginalnych tekstów na 10 tysięcy znaków +słowo w słowo+ - ilość żargonu przytłoczy nawet najbardziej zmotywowanego czytelnika. Popularyzując naukę, należy dostarczyć czytelnikowi sporo szczegółów (ale nie zbyt dużo) o przeprowadzonym badaniu, ale jego interpretacja musi już posiadać jasny i spójny przekaz" - dr Parzuchowski zdradza PAP swój przepis na popularyzację nauki.

Dodaje, że hasło serwisu brzmi: "Jeśli chcesz wiedzieć więcej". Redakcja realizuje je m.in. poprzez wyjaśnianie, jak zostały przeprowadzone opisywane badania. Autorzy tekstów nie są dziennikarzami, jednak trzymają się ścisłych wskazań warsztatowych - dbają m.in. o to, by notka nie przekroczyła 600 słów.

W 2012 r. redakcję zasiliły kolejne osoby – studenci SWPS. Zespół zwiększa czytelność strony, pracuje też nad ułatwieniem dotarcia do potężnego już archiwum. Nowym pomysłem na „odświeżenie” najpopularniejszych archiwalnych tekstów, było wydanie e-booka. Bogato ilustrowany zbiór tekstów wydanych w formie pdf będzie dostępny dla każdego, kto zapisze się na listę mailingową serwisu.

Na stronie głównej portalu znajduje się ok. 15-20 newsów, a nowe teksty pojawiają się często, pomimo że strona jest niekomercyjna i autorzy pracują pro publico bono. Redakcja współpracuje z magazynem "Focus", zachowując prawa do publikowanych tam tekstów, które po okresie karencji wracają na stroną Badania.net. Dzięki temu w każdym miesiącu pojawia się tam około 10 nowości.

Serwis jest adresowany do wszystkich osób zainteresowanych pogłębioną analizą ciekawych badań naukowych. Zespół tworzą pasjonaci. Ich działalność popularyzatorska jest formą misji społecznej, za którą nie otrzymują wynagrodzenia innego niż satysfakcja i poczucie samorealizacji. Treści udostępniane są internautom również za darmo. Zakładki tematyczne to wypadkowa zainteresowań członków redakcji i tego, jakie teksty pojawiają się w serwisie najczęściej.

"W przytłaczającej większości są to artykuły świeżo opublikowane lub niedawno skierowane do druku w najlepszych, prestiżowych anglojęzycznych przeglądach naukowych. W mojej ocenie, jest to prawdziwa kopalnia najnowszej wiedzy" - rekomenduje prof. Bogdan Wojciszke, członek korespondent PAN i dziekan Wydziału Zamiejscowego Sopot Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Zdaniem profesora tym, co wyróżnia serwis Badania.net spośród polskich stron naukowych, jest szczególny nacisk na rzetelność i przystępność streszczeń odkryć naukowych. Archiwum serwisu wypełnia ponad 600 tekstów z różnych dziedzin nauki i gromadzi ponad 1700 osób zainteresowanych wnioskami z badań. Prof. Wojciszke zaznacza, że redakcja Badania.net nie korzysta z notatek prasowych i omówień "z drugiej ręki", a swoje teksty zawsze przygotowuje na podstawie oryginalnych doniesień zrecenzowanych w prestiżowych czasopismach naukowych.

Jak wyjaśnia dr Parzuchowski, publikowane tu teksty można też przeglądać przez pryzmat metodologii omawianych badań. Teksty klasyfikowane są bowiem ze względu na wykorzystywane w badaniach metody. Klikając na odpowiednie kategorie, czytelnik może szukać np. badań tylko realizowanych w planach eksperymentalnych, quasi-eksperymentalnych czy korelacyjnych.

"Zamieszczamy tylko teksty opublikowane w recenzowanych czasopismach. Jeśli natomiast pojawiają się już omówienia artykułów naukowych od internautów, to zawsze prosimy o dostarczenie oryginalnej publikacji i sprawdzamy artykuł pod względem merytorycznym" - zastrzega dr Parzuchowski.

Zapytany o to, czy streszczenie artykułu naukowego wymaga konsultacji z autorami badań dr Parzuchowski odpowiada, że notatki w serwisie Badania.net nie mają charakteru wywiadu, a raczej krótkiej i treściwej zachęty do przeczytania oryginału. Dlatego najczęściej redaktorzy proszą autorów o wyrażenie zgody na pobranie z ich artykułu rysunku lub tabeli. "Nie zdarzyło nam się jeszcze, aby autor odmówił tego rodzaju współpracy lub pozostawił nasz mail bez odpowiedzi" - zapewnia rozmówca PAP.

Redaktor Parzuchowski jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, European Association of Social Psychology, Association of Psychological Science oraz Society for Personality and Social Psychology.

Jako student studiów doktoranckich Instytutu Psychologii PAN i SWPS dr Parzuchowski prowadził ramkę "Psychopapka" dla miesięcznika "Charaktery", gdzie każdego miesiąca przez dwa lata omawiał sześć najnowszych badań naukowych publikowanych w zagranicznych czasopismach.

"Nawyk poszukiwania nowych i ciekawych badań zakorzenił się w mojej codzienności i bardzo szybko zaczęło mi brakować takiego motywatora w poszukiwaniu najnowszej wiedzy. Postanowiłem więc założyć własne miejsce do przechowywania tego rodzaju treści i w czerwcu 2005 roku założyłem niekomercyjny serwis badania.net, zapraszając innych internautów do współtworzenia notatek z najnowszych badań naukowych" - wspomina redaktor naczelny.

Ważnym obszarem działalności serwisu jest portal społecznościowy Facebook, gdzie codziennie publikowane są żarty powiązane z nauką, odnośniki do najnowszych artykułów, ciekawych wykładów i organizowanych przez Badania.net konkursów. Redakcja promuje również blogi naukowe. Współpraca z wydawnictwami umożliwia prowadzącym serwis organizację konkursów z nagrodami książkowymi.

Wraz z Sopockim Towarzystwem Naukowym serwis Badania.net organizuje darmowe wykłady i pokazy popularnonaukowe.

PAP - Nauka w Polsce

kol/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2019