19.04.2024
16.11.2012 aktualizacja 16.11.2012

Gleba i rośliny mogą zaostrzać zmiany klimatu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Gleby i rośliny mogą zwiększać poziom dwutlenku węgla w atmosferze w obliczu ocieplającego się klimatu - wynika z najnowszego badania Amerykańskiego Towarzystwa Meteorologicznego (AMS) i University of California.

Odkrycia stoją w kontrze do oczekiwań, że rośliny i gleby będą absorbować dwutlenek węgla. To ważne, gdyż każda dodatkowa ilość uwolnionego węgla z gleby może powodować zaostrzenie ocieplenia klimatu.

Wyniki badania opublikowano w magazynie "Journal of Climate" - podał serwis EurekAlert.

"Liczyliśmy na to, że rośliny i gleby będą wchłaniały i gromadziły większość węgla uwalnianego w procesie spalania paliw kopalnianych - powiedział współautor badania Paul Higgins z AMS. - Tymczasem nasze wyniki sugerują coś innego. Rośliny i gleby mogą reagować na ocieplenie, uwalniając dodatkową porcję dwutlenku węgla, zwiększając koncentrację gazów cieplarnianych i prowadząc do dalszego ocieplania się klimatu".

Badacze wykorzystali komputerowe modele powierzchni Ziemi, aby sprawdzić, jak zgromadzony węgiel może reagować na ocieplanie się planety i większe koncentracje dwutlenku węgla w atmosferze.

Jeśli bierze się pod uwagę dodatkowy dwutlenek węgla, może się okazać, że emisje spowodują większe zmiany klimatu, niż wcześniej prognozowano. Będzie to też oznaczało konieczność wprowadzenia większych redukcji w emisji gazów cieplarnianych. (PAP)