19.04.2024
29.11.2012 aktualizacja 29.11.2012

Rośliny pomogą w rekultywacji gleby skażonej arsenem

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zespół naukowców z University of Warwick oraz firmy Warwick Manufacturing Group (WMG) opracował sposób wykorzystania roślin z rodziny Alyssum, m.in. smagliczki skalnej, do rekultywacji gleby skażonej odpadami z hut zawierającymi arsen i metale.

Rośliny te jednocześnie mogą produkować nanocząstki platyny i arsenu, których można używać w katalizatorach, lekach i terapiach antynowotworowych oraz w badaniach biologicznych i medycznych, a także w rozpuszczalnikach przemysłowych.

Naukowcy pod kierownictwem prof. Kerry’ego Kirwana w ramach projektu, w który zaangażowanych było 6 uniwersytetów brytyjskich oraz firmy technologiczne, opracowywali sposoby użycia roślin i bakterii do rekultywacji gleb oraz usuwania skażeń chemicznych. Badacze z University of Warwick i WMG zajęli się odpadami z hut, zawierającymi duże ilości arsenu oraz śladowe ilości platyny. Odpady te skażają zarówno glebę, jak i cieki wodne. Do ich likwidacji użyto roślin kwiatowych z rodziny Alyssum, do których należy spotykana także w Polsce smagliczka skalna.

Jak stwierdził w materiale opublikowanym w magazynie "Nature" prof. Kirwan, proces opracowany przez badaczy umożliwia nie tylko oczyszczenie gleby i wody z arsenu oraz platyny, ale także wyodrębnienie z korzeni zastosowanych do tego roślin nanocząsteczek platyny i arsenu. W tym celu wykorzystano proces biorafinacji zebranych roślin.

Wykorzystana do tego technologia jest na razie w początkowym stadium badań, ale już obecnie można nanocząsteczki z roślin Alyssum stosować w preparatach medycznych, farmaceutykach, różnego typu katalizatorach i rozpuszczalnikach chemicznych.

Kirwan twierdzi, że selekcja roślin pozwoli także na oczyszczanie najgroźniejszych odpadów poflotacyjnych i produkcję nanocząstek innych metali, np. miedzi, srebra czy cynku.

Konsorcjum składające się z University of Warwick i WMG otrzymało z brytyjskich funduszy rządowych 3 mln funtów na dalsze badania nad tą technologią. (PAP)