29.03.2024
13.01.2013 aktualizacja 13.01.2013

Astronomowie odkryli pas planetoid wokół Wegi

Wega to jedna z najjaśniejszych gwiazd na nocnym niebie. Wygląda na to, że posiada pas planetoid, podobnie jak nasz Układ Słoneczny – wskazują wyniki najnowszych badań Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i jej amerykańskiego odpowiednika NASA.

Odkrycie wokół Wegi obszaru kosmicznego pyłu i gruzu, podobnego do pasa planetoid, czyni ją podobną do innej gwiazdy – Fomalhaut. Obie gwiazdy posiadają pasy wewnętrzne - ciepłe i zewnętrzne - chłodne, rozdzielone przerwą. Taka struktura jest podobna do występującej w Układzie Słonecznych, w którym mamy główny pas planetoid oraz zewnętrzny pas Kuipera.

Co takiego wytworzyło przerwę pomiędzy pasami wokół Wegi i Fomalhault? Przypuszczalnie planety. W Układzie Słonecznym pas planetoid pomiędzy Marsem, a Jowiszem, jest utrzymywany przez grawitację planet ziemskich i olbrzymich planet gazowych, a na pas Kuipera wpływają olbrzymie planety.

Wega i Fomalhaut mają też inne podobieństwa. Obie gwiazdy są dwa razy masywniejsze od Słońca, gorętsze i świecą bardziej niebieskim kolorem. Odległości do obu wynoszą około 25 lat świetlnych. Fomalhaut może mieć 400 milionów lat, a Wega od 400 do 600 milionów lat. W przypadku układu Fomalhaut znana jest jedna planeta.

Obserwacje za pomocą teleskopów Herschela i Spitzera w zakresie podczerwonym pozwoliły na odkrycie nowego pasa planetoid wokół Wegi i potwierdzenie istnienia pozostałych pasów wokół obu gwiazd. We wszystkich przypadkach w pasach może być dużo więcej materii niż w naszym pasie planetoid lub pasie Kuipera.

Przerwa pomiędzy pasem wewnętrznym, a zewnętrznym, w przypadku Wegi i Fomalhaut jest proporcjonalna do tej w Układzie Słonecznym. Pas zewnętrzny jest około 10 razy dalej od gwiazdy niż wewnętrzny. Możliwe jest więc istnienie kilku planet o rozmiarach Jowisza lub mniejszych. Podobne cechy ma też układ HR 8799, który posiada cztery znane planety i podobnie rozdzielone pasy wewnętrzny i zewnętrzny. (PAP)