19.04.2024
27.03.2013 aktualizacja 27.03.2013

Marsjański łazik Curiosity wrócił do pracy

Łazik Curiosity wrócił do analiz próbek marsjańskich skał po tygodniowej przerwie, spowodowanej przez usterkę komputera - informuje Reuters.

Nim doszło do problemu z komputerem, łazik przekazywał na Ziemię m.in. dane z analiz skały. Natrafił na nią w pobliżu krateru Gale, gdzie lądował w sierpniu 2012 r. Z przesłanych danych wynikało, że skała ta zawiera wszystkie związki chemiczne niezbędne do powstania prostych form życia, np. mikroorganizmów. Ustalenie, że na Czerwonej Planecie istnieją lub istniały takie właśnie warunki, było jednym z głównych założeń dwuletniej misji.

Naukowcy czekają teraz na kolejne informacje na temat próbki skał, nawierconej przez instrumenty łazika. Wspomniana skała wchodzi prawdopodobnie w skład większej formacji skalnej w rejonie zwanym Yellowknife Bay.

Curiosity automatycznie przerwał swoją aktywność 17 marca, kiedy pojawił się problem z plikami danych w jednym z jego komputerów. Do usterki doszło wkrótce po innej awarii, niezwiązanej z pracą komputera.

Nieplanowana przerwa w pracy skończyła się po weekendzie - oznajmił Jim Erickson z NASA. "Był to powolny proces związany z naprawą, ale wreszcie wracamy do zadań związanych z badaniami" - powiedział.

Według NASA analizy pyłu powstałego po nawierceniu skały potrwają jeszcze około tygodnia. Później łazik powtórnie zrobi sobie przerwę. Wymuszą ją spodziewane problemy z łącznością radiową między Marsem a Ziemią, związane z naturalnym układem planet. Łączność ma szwankować przez miesiąc, począwszy od 4 kwietnia.

Po 1 maja, kiedy układ planet na nowo zacznie sprzyjać przekazywaniu danych, łazik ma nawiercić kolejny otwór w skale. Analizy pobranego stamtąd pyłu mają potwierdzić wstępne wyniki. Pozwolą też dokładniej przyjrzeć się sygnałom świadczącym o obecności organicznych związków węgla.

Łazik Curiosity wylądował na Marsie w sierpniu 2012 r. Jednym z jego głównych zadań jest sprawdzenie, czy na Czerwonej Planecie - przypominającej Ziemię pod wieloma względami, kiedykolwiek istniały warunki (np. związki chemiczne i środowisko) sprzyjające powstaniu prostych form życia. (PAP)