25.04.2024
24.04.2013 aktualizacja 24.04.2013

Zakwaszenie oceanu może służyć rybom

Zmieniająca się kwasowość oceanu może zwiększać wrażliwość słuchu niektórych ryb - podaje magazyn "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Postępujące zakwaszenie wód, które jest związane z absorbowaniem dwutlenku węgla przez światowe oceany, postrzegane jest jako czynnik mający negatywny wpływ na morskie organizmy - od koralowców po plankton. Jest jednak znacznie mniej informacji na temat tego, jak ryby reagują na zmiany pH wody.

Badacze z University of Miami i National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) badali efekty zakwaszenia wód na zmysły larw ryb należących do okoniokształtnych - Rachycentron canandum. Te duże tropikalne ryby są bardzo ruchliwe i popularne wśród wędkarzy.

Dzięki metodzie mikrotomografii komputerowej (podobnej do tej, której poddaje się pacjentów szpitali) naukowcy zaobserwowali, że w wodzie o niskim pH ryby wykształcają większe otolity (kamyczki błędnikowe) - wchodzące w skład narządu słuchu - niż zwierzęta z wód o niższej kwasowości. Masa tych struktur z węglanu wapnia w kwaśnej wodzie zwiększała się nawet o 58 proc., a matematyczny model dotyczący ich funkcjonowania wskazał nawet 50-procentowe rozszerzenie zakresu słuchu.

"Zwiększona wrażliwość słuchu daje możliwość wykorzystywania go do nawigacji, unikania drapieżników czy komunikacji" - zauważył jeden z naukowców Sean Bignami z University of Miami.

Badacze twierdzą, że to pierwszy tego typu eksperyment z wykorzystaniem mikrotomografii, podczas którego badano otolity tkwiące wciąż w głowach larw. (PAP)