29.03.2024
13.05.2013 aktualizacja 13.05.2013

Podwzgórze odpowiedzialne za starzenie się organizmu

Amerykańscy naukowcy odkryli, że podwzgórze kontroluje procesy starzenia się organizmu u myszy, lecz istnieje możliwość wpływania na tempo zachodzących zmian – zawiadamia czasopismo „Nature”.

„Naukowcy długo zastanawiali się, czy proces starzenia się następuje niezależnie w różnych tkankach organizmu, czy jest aktywnie regulowany przez jakiś organ. Dzięki naszemu badaniu stało się jasne, że wiele aspektów starzenia się jest kontrolowanych przez podwzgórze. Co ciekawe, zachodzi możliwość, przynajmniej u myszy, zmiany wzorca przepływu sygnałów w podwzgórzu i spowolnienia procesu starzenia się oraz zwiększenia długości życia” – mówi prof. Dongsheng Cai, jeden z badaczy.

Badacze z Albert Einstein College of Medicine of Yeshiva University(USA) skupili się na działaniu w podwzgórzu kompleksu białkowego NF-κB (nuclear factor kappa-light-chain-enhancer of activated B cells), który jest ściśle związany z występowaniem procesów zapalnych, prowadzących do powstawania syndromu metabolicznego, chorób układu krążenia, chorób neurologicznych i wielu odmian raka – zaburzeń pojawiających się najczęściej u osób w zaawansowanym wieku.

Naukowcy zademonstrowali, że aktywowanie NF-κB u myszy znacznie przyspieszało procesy starzenia się, co wykazały liczne testy fizjologiczne, poznawcze i behawioralne.

„Zauważono u myszy ubytek masy i siły mięśniowej, zmniejszenie grubości tkanki skórnej i upośledzenie zdolności uczenia się – sygnały starzenia się organizmu” – zaznacza Cai i dodaje, że powyższe zmiany przyczyniały się skrócenia życia zwierząt.

Z kolei zablokowanie NF-κB spowolniło procesy starzenia się u myszy i wydłużyło ich życie o około 20 proc.

Naukowcy odkryli również, iż aktywacja NF-κB koreluje ze spadkiem poziomu gonadoliberyny – hormonu związanego z rozmnażaniem się.

Na podstawie tego wysnuli wnioski, że ilość tego hormonu w organizmie także może wpływać na procesy starzenia się.

W związku z tym przeprowadzili kurację zastrzykami z gonadoliberyną u myszy w zaawansowanym wieku i zaobserwowali, iż hormon chronił zwierzęta przed nieprawidłową neurogenezą (powstawanie nowych komórek nerwowych).

Badacze mają nadzieję, że ich odkrycia zaowocują wypracowaniem nowych metod walki z chorobami, związanych z procesami starzenia się organizmu. (PAP)