28.03.2024
27.06.2013 aktualizacja 27.06.2013

Teleskop Hubble'a zauważył zderzenie galaktyk

Astronomowie obsługujący Teleskop Kosmiczny Hubble’a wykonali wyraźne zdjęcia przedstawiające zderzenie dwóch galaktyk – poinformował portal Science Daily. Para oddziałujących ze sobą galaktyk nosi nazwę Arp 142 i znajduje się w gwiazdozbiorze Hydry.

Zderzyły się spiralna galaktyka NGC 2936 oraz owalna galaktyka NGC 2937, tworząc nową formację. W parach zderzających się galaktyk zazwyczaj zachodzą poważne zmiany pod wpływem grawitacji obu obiektów, czasem dochodzi do ich połączenia. W tym wypadku ma miejsce rozerwanie jednej z nich na części.

Kiedy dochodzi do zderzenia galaktyk, ich wzajemne oddziaływania grawitacyjne powodują ogromne przesunięcia materii w obrębie obu obiektów. W zderzeniu tych dwóch konkretnych obiektów rozerwaniu uległy głównie ramiona galaktyki spiralnej. Cała formacja została przezwana przez astronomów „Pingwinem”, ponieważ obraz uzyskany przez Teleskop Hubble’a nasuwa wyraźne skojarzenia z tym ptakiem: pozostałości spiralnej galaktyki tworzą jego głowę i ciało a owalna galaktyka przypomina jajo znajdujące się w gnieździe utworzonym z resztek ramion NGC 2936.

Nazwa pary tych galaktyk, Arp 142, pochodzi od nazwiska amerykańskiego astronoma Haltona Arpa, który stworzył i opublikował w 1966 roku katalog niezwykle ukształtowanych galaktyk pod tytułem „Altas Osobliwych Galaktyk”. Publikacja miała na celu poszerzenie wiedzy o ewolucji galaktyk i ich wzajemnych oddziaływaniach. (PAP)