19.04.2024
02.07.2013 aktualizacja 02.07.2013

Spotkanie Wenus i gromady otwartej M44 na niebie

W najbliższych dniach planeta Wenus zbliży się do jasnej gromady otwartej M44 w konstelacji Raka - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Wenus, jak każda planeta, zmienia swe położenie na tle gwiazd mogąc pojawiać się w 12 konstelacjach Zodiaku i gwiazdozbiorze Wężownika. W tle drogi planet na sferze niebieskiej znajduje się kilka ciekawych obiektów, z którymi spotkania wyglądają bardzo efektownie. Do najciekawszych zalicza się gromada otwarta o nazwie Plejady, która jest bez problemów widoczna gołym okiem - opisuje astronom.

Jak dodaje, inną jasną gromadą leżącą na ekliptyce jest Żłóbek (M44) w konstelacji Raka. Nie jest ona tak jasna jak Plejady, lecz ją także widać gołym okiem. "Ze względu na mniejsze rozmiary i większą odległość, okiem nieuzbrojonym zauważymy ją jako rozmytą plamkę światła. Dopiero dysponując lornetką lub teleskopem rozdzielimy ją na poszczególne gwiazdy" - wyjaśnia dr Olech.

Zapowiada, że 3 lipca o godz. 21.16 naszego czasu w odległości tylko 4 minut kątowych od M44 znajdzie się jasna planeta Wenus. "O tej porze w Polsce jest jeszcze dość jasno, bo od zachodu Słońca dzieli nas tylko kwadrans. Dlatego na obserwacje najlepiej wyjść około godziny 21.45-22.00" - radzi naukowiec.

Ostrzega przy tym, że warunki do obserwacji będą bardzo trudne, bo Wenus i M44 świecą wtedy tylko 5 stopni nad północno-zachodnim horyzontem. "Jeśli mamy dobry widok na tę część nieba, z dojrzeniem Wenus nie będziemy mieli żadnych problemów, bo planeta jest bardzo jasna (ma blask -3.8 mag). Aby dojrzeć M44 będziemy musieli użyć większej lornetki, lunety lub teleskop" - dodaje astronom.

aol/ agt/