28.03.2024
05.07.2013 aktualizacja 05.07.2013

Teleskop Fermiego wykonał mapę energetyczną nieba

Teleskop Fermiego administrowany przez NASA wykonał mapę energetyczną całego nieba, ujawniając setki najbardziej wybuchowych obiektów we wszechświecie oraz dostarczając informacji o ciemnej materii – informuje New Scientist.

Przez trzy lata Teleskop Fermiego umieszczony na orbicie okołoziemskiej skanował niebo pod kątem promieni gamma o energii od dziesięciu do trzystu gigaelektronowoltów. Takie promieniowanie jest silniejsze niż to, które potrafią dostrzec inne satelity, ale wciąż zbyt słabe, by wykryć je z powierzchni Ziemi. Teraz zespół naukowców obsługujący teleskop wykorzystał zebrane dane do stworzenia mapy energetycznej całego nieba, ukazującej 514 obiektów emitujących promieniowanie w badanym zakresie.

Większość obiektów wyróżnionych na mapie to blazary – odległe galaktyki z masywnymi czarnymi dziurami położonymi w centrum, które wirują bardzo szybko i wysyłają w przestrzeń promieniowanie gamma. Większość pozostałych to pulsary, niezwykle jasne i gęste gwiazdy neutronowe z potężnymi polami magnetycznymi, wysyłające pulsujące promieniowanie na kształt kosmicznych latarni morskich.

Resztę mapy obejmuje ciemna mgła, która reprezentuje pozostałości po promieniowaniu kosmicznym oddziałującym z gazem znajdującym się w Drodze Mlecznej. Fermi wykrył jednak o jedną trzecią więcej takiej mgły, niż naukowcy się spodziewali. Może to wskazywać na istnienie ciemnej materii, która według naukowców ma stanowić 85 proc. masy wszechświata. Według niektórych teorii zderzające się ze sobą cząsteczki ciemnej materii niszczą się nawzajem, emitując promieniowanie gamma. (PAP)