20.04.2024
10.07.2013 aktualizacja 10.07.2013

Zdjęcie podstawy najwyższego wulkanu w Układzie Słonecznym

Setki różnych dawnych przepływów lawy na zboczach Olympus Mons, największego wulkanu w Układzie Słonecznym – takie zdjęcie z sondy Mars Express opublikowała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).

Zdjęcie zostało wykonane 21 stycznia 2013 r. przez sondę, która krąży orbicie wokół Marsa. Kadr fotografii skupia się na południowo-wschodniej części wulkanu.

Olympus Mons ma wysokość 22 km. To ponad dwa razy więcej niż mierzy najwyższy wulkan na Ziemi – Manua Kea (10 km od podstawy do szczytu). Obie góry są wulkanami tarczowymi, czyli mają szerokie, spłaszczone stożki i łagodnie nachylone zbocza. Cechą odróżniającą marsjański wulkan jest kończenie się nagłą krawędzią – klifem lub skarpą, które oddzielają go od otaczających równin. Skarpa ciągnie się wokół całego wulkanu, osiągając w niektórych miejscach wysokość 9 km.

Na zdjęciu widać zastygłe w czasie przepływy lawy pokrywające podstawę wulkanu. Przejście pomiędzy wulkanem, a równinami widać lepiej na drugim zaprezentowanym zdjęciu, które za pomocą różnych kolorów prezentuje topografię terenu.

Naukowcy przypuszczają, że obszar z wulkanem Olympus Mons i kilkoma innymi dużymi stożkami wulkanicznymi był aktywny jeszcze kilkadziesiąt milionów lat temu. To dość niewiele w geologicznej skali czasu planety, która rozciąga się na 4,6 miliarda lat. (PAP)