19.04.2024
12.07.2013 aktualizacja 12.07.2013

Naukowcy z Wrocławia zbadają jęczmień do produkcji piwa

Naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu rozpoczęli badania nad jęczmieniem jarym browarnym odmian typu null-lox. Uczeni chcą sprawdzić wpływ środowiska na wysokość plonu ziarna i jego wartość w produkcji piwa.

Odmiany jęczmienia typu null-lox to konwencjonalne odmiany jęczmienia jarego browarnego, niemodyfikowane genetycznie. Stworzono je w 2001 roku. Ziarno jęczmienia pozbawiono enzymu zwanego LOX (lipooksygenaza) z klasy oksydoreduktaz, który jest odpowiedzialny za „starzenie” się piwa - czytamy w komunikacie przesłanym PAP przez rzeczniczkę prasową Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu Małgorzatę Wanke-Jakubowską.

Jak napisano, uprawa jęczmienia tego typu jest bezpieczniejsza dla środowiska, ponieważ umożliwia ograniczenie ilości pestycydów. Głównymi zaletami tych odmian dla przemysłu browarniczego są: poprawa smaku i świeżości piwa, dłuższa trwałość piany piwa oraz mniejsze zapotrzebowanie na chłodzenie produktów podczas transportu i przechowywania.

Pomysłodawcami badań są naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu: prof. Józef Błażewicz – kierownik Katedry Technologii Rolnej i Przechowalnictwa oraz prof. Marek Liszewski z Katedry Szczegółowej Uprawy Roślin. Badania realizowane są we współpracy ze Słodownią Strzegom, która przekazała nasiona i środki ochrony roślin.

Naukowcy zwrócili uwagę na to, że nie prowadzi się w Polsce badań nad zróżnicowanym zachowaniem się odmian browarnych w zależności od środowiska w osobnej serii. „Większość odmian zagranicznych nigdy nie była przebadana w warunkach siedliskowych naszego kraju, mimo, że warunki te niejednokrotnie wpływają na wielkość plonu i jakość ziarna” - podkreśla prof. Liszewski, który od 14 lat współpracuje z Centralnym Ośrodkiem Badań Odmian Roślin Uprawnych (COBORU), prowadząc serie doświadczeń z jęczmieniem jarym.

Jak poinformowała rzecznik wrocławskiej uczelni, projekt badań obejmuje dwa etapy. W pierwszym z 20 poletek doświadczalnych Katedry Szczegółowej Uprawy Roślin w Rolniczym Zakładzie Doświadczalnym Pawłowice pobrano próbki glebowe (w celu ustalenia zasobności w podstawowe makroelementy, w tym azot, który jest ważnym czynnikiem w uprawie jęczmienia), po czym wysiano pięć wybranych odmian jęczmienia browarnego, w tym cztery odmiany typu null-lox.

„Poszczególne zabiegi agrotechniczne zostaną wykonane zgodnie z technologią uprawy jęczmienia jarego, z uwzględnieniem pełnej ochrony roślin przed chwastami, chorobami, szkodnikami. (…) Po wschodach będzie można ustalić dynamikę wzrostu, a następnie inne ważne cechy wpływające na plonowanie” – czytamy w komunikacie.

W drugim etapie ziarno zebrane z poletek zostanie poddane w laboratoriach Katedry Technologii Rolnej i Przechowalnictwa szczegółowej ocenie słodowniczej zgodnie z zasadami opracowanymi przez Europejską Unię Browarniczą (EBC). Określone zostaną m.in. cechy fizyczne ziarna (wyrównanie, masa 1000 ziaren), chemiczne (zawartość białka i skrobi) oraz biologiczne (energia kiełkowania).

„Większość wyróżników technologicznych ziarna jęczmienia przeznaczonego do słodowania kształtuje się w trakcie wzrostu i rozwoju roślin w polu – wyjaśnia prof. Józef Błażewicz. – Otrzymane wyniki posłużą w przyszłości do oceny cech rolniczo-użytkowych oraz technologicznych nowych odmian z grupy null-lox i opracowania precyzyjnych zaleceń agrotechnicznych i słodowniczych”.

Ostatnim elementem badań będzie wyprodukowanie w warunkach laboratoryjnych słodów typu pilzneńskiego oraz brzeczek piwnych z uzyskanego ziarna jęczmienia. Wszystkie działania będą się odbywać się we współpracy ze specjalistami ze Strzegomia i Sierpca (gdzie siedzibę ma europejski producent słodów, do którego należy Słodownia Strzegom).

paul/ agt/