25.04.2024
22.07.2013 aktualizacja 22.07.2013

Telefon ładowany moczem

Pozyskiwanie energii z uryny było możliwe dzięki wykorzystaniu mikrobiologicznych ogniw paliwowych (z ang. microbial fuel cells - MFC), w których to mikroorganizmy (bakterie, grzyby) przekształcają w wyniku ubocznego procesu materię organiczną w elektryczność.

Jak przekonuje dr Ioannis Ieropoulos z Bristol Robotics Laboratory (W. Brytania), udało się w ten sposób naładować telefon komórkowy.

Badacze uważają, że technologia może znaleźć zastosowanie w zasilaniu w energię różnych sprzętów, np. w domowej łazience.

"Najlepsze w tym źródle energii jest to, że nie polegamy na kapryśnej naturze wiatru czy słońca, ale przetwarzamy odpady" - podkreślił Ieropoulos, dodając, że podczas eksperymentów udało się pozyskać energię wystarczającą na wysyłanie SMS-ów, przeglądanie internetu i wykonanie krótkiego połączenia.

Badacze są pewni, że uda im się usprawnić proces i uzyskać MFC, które pozwolą na pełne naładowanie baterii telefonu.

Dr Ieropoulos powiedział, że laboratorium poszukuje obecnie partnerów do skonstruowania "inteligentnej toalety".

Bristol Robotics Laboratory powstało w wyniku współpracy University of the West of England i University of Bristol. (PAP)